EU on päättänyt tukea kahdeksaa ruotsalaista infrastruktuurihanketta Verkkojen Eurooppa -välineen (CEF) rahastoilla. Kaksi hanketta on Tukholman satamien aloitteita Tukholman alueen vahvistamiseksi. Yksi sopimuksista on nyt allekirjoitettu. Tavoitteena on vahvistaa Kapellskärin sataman (Ruotsi) ja Naantalin sataman (Suomi) välisiä yhteyksiä muun muassa ilmansaasteiden vähentämiseksi satama-alueilla. EU-apuraha on osa EU: n merten moottoriteitä koskevaa ensisijaista aloitetta.
- Kapellskärin sataman liikennemäärien kasvu yhdessä yhteiskunnan kohtaamien ympäristöhaasteiden kanssa tarkoittaa, että Naantalin sataman kanssa toteutettavan EU:n yhteishankkeen edut ovat sekä tehokkaita että kestäviä. Uskon, että kyky tarjota sähköä aluksille, automaattinen kiinnitysjärjestelmä ja uusi matkustajatorni ovat erinomaisia kilpailuratkaisuja tulevaisuuden kannalta, kertoo Kapellskärin sataman teknisen toiminnan johtaja Peter Lundman.
Hankkeen myötä tehdään investointeja laitoksiin, jotka tarjoavat sähköä laiturilla oleville aluksille. Aluksen kytkeminen laiturissa paikalliseen sähköverkkoon vähentää merkittävästi satamassa olevien alusten ympäristövaikutuksia, koska ne voivat sammuttaa moottorinsa. Hankkeelle, jossa laivat kiinnitetään sähköverkkoon laiturissa, on myönnetty rahoitusta myös Ruotsin ympäristönsuojeluvirastolta.
Automaattisen kiinnitystoiminnon asennus vastaa asiakkaiden kysyntään palveluista. Tämä tekee laiturien käytöstä turvallisempaa, tehokkaampaa ja kilpailukykyisempää, koska lastaus- ja purkausajat lyhenevät. Lisäksi rakennetaan uusi matkustajatorni, joka helpottaa saapumista ja poistumista jalka-matkustajille.
Hanke alkaa loka/marraskuussa 2020 ja sen on määrä valmistua vuoden 2023 loppuun mennessä.