MAN - Vaihtoautot


30 minuutissa saavutettavat työpaikat.

Stop autoilijoiden kuritukselle! -kansanliikkeen kansalaisaloitteet niin dieselin käyttövoimaveron poistosta kuin polttoaineiden valmisteveron kohtuullistamisesta etenevät eduskunnan käsittelyssä.

Liikkeen edustajat olivat 23.2. esittelemässä kahta, yhteensä 184 tuhatta allekirjoitusta sisältävää kansalaisaloitetta valtionvarainministeriön verojaoston julkisessa kuulemisessa. Molemmat aloitteet pureutuvat osittain samaan asiaan ja molempien tavoite on sama – liikkumisen hinnan kohtuullistaminen.

Kumpikin aloite vastaa hyvin hallitusohjelman lupaukseen kompensoida jakeluvelvoitteen pumppuhintoja nostavat vaikutukset. Ensinnäkin koko kansalaisaloitehistorian kolmanneksi eniten allekirjoituksia kerännyt aloite ehdottaa polttoaineiden valmisteveron laskemista yhdellä sentillä jokaista jakeluvelvoiteprosenttia vastaan.

Tämä ei täysin vastaa jakeluvelvoitteen pumppuhintoja nostavaa vaikutusta, mutta olisi hyvä vastaantulo.

Toisena esitelty aloite dieselveron poistamisesta on poikkeuksellinen siihen nähden mitä yleensä on nähty. Tässä aloitteessa dieselveron ja dieselin verotuen muodostama kokonaisuus on otettu kokonaisuutena huomioon, eikä tämä aloite johtaisi dieselin pumppuhintojen nousuun kuten muut aloitteet samasta asiasta.

Aloitteen mukaisesti nykyisen dieselin verotuen tilalle muodostettaisiin samansuuruinen jakeluvelvoitetuki, jonka myötä myös siirtyisimme tässä asiassa fossiilisten polttoaineiden tukemisesta biopolttoaineiden tukemiseen.

Työpaikan saavutettavuus

Liikkeen edustajat toivat tilaisuudessa esiin merkittävän pointin, autoköyhyyden vaikutuksen työllisyyteen. Voisiko työllisyyttä edistää paremmin autoilua tukemalla, kuin tunnin radalla? Liikkeen mukaan tämä on selvää.

Tästä kertoo myös Traficomin saavutettavuustutkimus, jonka saavutettavuusanalyysien mukaan 67 prosenttia väestöstä saavuttaa maakuntakeskuksen alle puolessa tunnissa henkilöautolla, mutta vain 19 prosenttia joukkoliikenteellä. (Katso karttakuva)

Kahdellakymmenelläyhdellä prosentilla väestöstä maakuntakeskuksen saavuttamiseen kuluu joukkoliikenteellä yli puolitoista tuntia, kun henkilöautolla näin kauan aikaa kuluu vain 3 prosentilla väestöstä.

(Autotoday)