Suomen huoltovarmuus on tärkeää. Raskaan kaluston kuljetusten turvaaminen on oleellinen osa huoltovarmuutta. Suomessa tavaraliikenteestä 90% kulkee maanteillä raskaalla kalustolla.
Näiden ajoneuvojen kuljettajat ovat ajamisen ammattilaisia. Raskaan ajoneuvon kuljettaminen on vaativaa työtä, sillä ajamisen lisäksi kuljettaja huolehtii, että kuorma tai ihmiset kulkevat turvallisesti ja määräaikaan mennessä perille.
Taukopaikkoja täytyy olla avoinna myös kriisiaikana
Raskaan kaluston kuljettajien on pidettävä lain mukaiset tauot ajon aikana. Ajoaikoja on hiukan jatkettu, mutta taukopaikat ovat silti tärkeitä. Ravintolat ja monet taukopaikat ovat sulkeneet ovensa koronakriisin takia. Osa huoltoasemista on avoinna ja myy vain take away -annoksia mukaan. Jos kriisi pitkittyy, mikään ei velvoita taukopaikkojen ylläpitäjiä pitämään tiettyä määrää taukopaikkoja auki. Levähdyspaikka peseytymismahdollisuuksineen on kuljettajalle tärkeä. Varsinkin pitkillä matkoilla kuljettavat myös nukkuvat autoissaan, joten mm. WC- ja peseytymismahdollisuuksia tulee olla matkan varrella.
– Ilman inhimillistä taukojen ja levähdyspaikkojen olemassaoloa kuljettajien työmäärä vaikeutuu kohtuuttomasti, sanoo Minna Reijonen.
Reijonen teki ministerille kirjallisen kysymyksen, kuinka hallitus aikoo koronakriisin pitentyessä varmistaa, että raskaan kaluston kuljettajilla on mahdollisuus pitkillä matkoilla käyttää taukopaikoilla ruoka-, levähdys- ja peseytymismahdollisuuksia.