Syyskuussa ryhmä Varsinais-Suomalaisia Salon ympäristöstä on tehnyt kansalaisaloitteen Länsiradaksi nimetyn Helsinki-Turku nopean ”tunninjunan” suunnittelun ja rakentamisen lopettaniseksi.
Aloitteella on jo yli 5000 kannattajaa, 50 000 kannattajaa tarvitaan sen käsittelyyn eduskunnassa. Kansalaisaloite "Loppu Länsiradalle – Taloutta turmelevalle tunnin junalle!" taustahenkilöineen on luettavissa ja allekirjoitettavissa osoitteessa https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13973.
Perustelut lyhyesti:
- Länsirata on suuri, taloudellisesti kannattamaton ja alueellisesti epäoikeudenmukainen. Länsirata Oy:n omistaa Suomen valtio 51% ja alueen kunnat 49%. Radan kustannusarvio on n. 4 Mrd€. Radan hyödyt miinus kustannukset ovat (yli) miinus 2,2 Mrd€. [H/K = 0.45, (4-2,2)/4].
- Länsiradan rakentamisen rahat on aikomus kerätä käytäväalueen kunnilta, valtion veroista ja valtion omaisuuden myynnistä. Valmistuttuaan Länsirata olisi ikuisesti tappiollinen. .
- Länsirata aiotaan rakentaa paloittain, alottaen molemmista päistä (Espoo-Lohja, Salo-Turku). Lopulliset kustannukset eivät ole tiedossa. Hanke on ympäristön kannalta tuhoisa ja sen hiilipäästöjen kuolettaminen kestäisi 100-200 vuotta.
- Länsirata lisää Suomen alueiden eriarvoisuutta. Lähikunnat eivät halua maksaa 49% osuuttaan, vaan ”valtio” jää maksumieheksi. Siksi kansalaisaloite koskee kaikkia Suomen veronmaksajia.
On tiedostettu, että Länsirata ei saanut EU-CEF rahoitusta edes suunnittelun jatkamiseen, koska hanke ei ole kannattava. Suomen etevimpiin kuuluva kuljetusväylien kannattavuutta arvioiva Aalto yliopiston sekä NY State Universityn emeritus-professori Antti Talvitie on laskenut Länsiradan hyöty-kustannukseksi 0,14 - eli jokainen täyden yhden euron kustannus tuottaisi takaisin vain 0,14 euroa