Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on auditoinut (suomeksi: arvioinut) yli puolet kaikista jäsenvaltioistaan. IMO:n jäsenvaltioiden auditointijärjestelmän (IMSAS) tavoitteena on varmistaa, että jäsenvaltiot täyttävät kansainväliset velvoitteensa ja kehittävät merenkulun hallintoaan. Suomen auditointi on käynnissä 28.10.–4.11.2024 Helsingissä.
Arviointiin valmistauduttu yhdessä merenkulun hallinnon eri toimijoiden kanssa
Suomen merenkulun hallinto koostuu monesta ministeriöstä, keskushallinnon virastosta ja aluevirastoista. Jokaisella virastolla on omat sääntelyyn perustuvat vastuunsa. Liikenne- ja viestintäministeriö on perustanut auditointia varten merenkulun hallinnon toimijoista koostuvan työryhmän.
Auditointiin valmistautumiseksi työryhmä on laatinut linjaukset menettelyistä IMO:n pakollisten velvoitteiden voimaansaattamiseksi sekä merenkulun hallinnon vaatimustenmukaisuuden varmistamiseksi. Linjauksia on käytännössä hyödynnetty muun muassa merenkulun hallinnon katselmointien järjestämisessä. Lisäksi työryhmä on valmistellut laajan merenkulun hallintoa koskevan aineiston auditoinnin tueksi.
- Suomen merenkulun hallinto on tunnettu vahvasta viranomaisyhteistyöstä, jota yhdessä auditointiin valmistautuminen on edelleen vahvistanut. IMO:n auditoijat saivat avauspäivänä kokonaisvaltaisen kuvan Suomen merenkulun hallinnosta, kun lähes kaikkien organisaatioiden edustus oli paikalla esittelemässä toimintaansa, viestintäneuvos Anne Miettinen kertoo.
Auditoinnin tavoitteena parantaa toimintaa
IMO:n tehtävänä on luoda merenkulkualalle oikeudenmukainen ja tehokas, maailmanlaajuisesti toteutettu sääntelykehys, joka edistää turvallista ja kestävää merenkulkua. Kullakin jäsenvaltioilla on puolestaan vastuullaan IMO:n sääntelyn toimeenpano kansallisessa lainsäädännössä. IMO:n säätely toteutuu vain jäsenvaltioiden toimien myötä, kaikki yksittäiset toimet ovat jäsenmaiden toteuttamia.
Auditoinnin aikana IMO:n lähettämät auditoijat haastattelevat Suomen merenkulun hallinnon toimijoita ja vierailevat eri kohteissa varmistaakseen, että Suomi täyttää kansainväliset velvoitteensa. Auditoinnin kautta Suomi saa objektiivista palautetta merenkulun hallinnon toimivuudesta ja kehityksestä suhteessa muihin jäsenvaltioihin. Auditoinnin tavoitteena on myös jakaa parhaita käytäntöjä ja parantaa toimintaa.
Mitä seuraavaksi?
Auditoinnin päätöspäivänä IMO toimittaa jäsenvaltiolle luonnoksen auditointiraportista. Luonnoksen pohjalta Suomen merenkulun hallinto valmistelee tarvittaessa korjaussuunnitelman, joka on toimitettava IMO:lle kolmen kuukauden kuluttua auditoinnista. Lopullinen auditointiraportti valmistuu noin vuoden kuluttua auditoinnista.
Mahdollisten korjaavien toimenpiteiden etenemistä seurataan vuosittaisessa katselmoinnissa, josta vastaa vuoden 2025 alusta alkaen Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Auditointi toistuu seitsemän vuoden välein, Suomi on auditoitu edellisen kerran vapaaehtoisessa auditoinnissa marraskuussa 2011.