MAN - Vaihtoautot

Allseason- eli ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetut renkaat edustavat nykyaikaisen rengasteknologian huippua. Vuodesta 2007 Keski-Euroopassa käyttöön tulleet renkaat ovat kehittyneet suurin harppauksin sekä kulutuspinnan että kumiseoksen osalta parhaaseen suorituskykyyn ympärivuotisesti Pohjolan kovia talviolosuhteita myöten.

Se tuli todistetuksi testissä, joka suoritettiin kaikkein kurjimmissa ja kovimmissa talvikeleissä Helsingistä Pudasjärven Isosyötteelle ja takaisin.

Testiin arvottiin neljästä testiautosta ja neljästä erimerkkisestä rengastuksesta Continental Allseason Contactit Toyota Yaris hekilöauton alla. Renkaat asenettiin Yarisin alle lokakuunh lopulla vuonna 2020 ja niillä oli takanaan yhtämittaista ajoa liki 30 000 km sen jälkeen. Samoilla renkailla mentiin siis jo kolmanteen talveen.

Helsingistä Isosyötteelle on matkaa 750 km, joulun alla Helsingin +4:stä Isosyötteen -6:een pilkkosen pimeässä ja rankkasateessa, sitten alijäähtyneessä sateessa ja siitä lumimyrskyyn. Perillä 500 km testiajoja. Sitten takaisin -9:stä Helsingin +1:een ensin jäisillä teillä, sitten hirvittävässä lumipyryssä.

Ensi viikolla ilmestyvä Auto, tekniikka ja kuljetus 1/2023 kertoo havainnoista ja miten siinä lopulta kävi.