MAN - Vaihtoautot

Suomi ja Venäjä allekirjoittivat syyskuussa pitkään vireillä olleen valtioiden välisen maantieliikenteen valtiosopimuksen.

Sopimuksen sisältö on kuitenkin herättänyt hämmennystä niin kuljetusalalla kuin muissakin ihmisissä. Aiemmin maiden välisessä kuljetusliikenteessä on edellytetty tasapuolisuutta. Rekkaliikenteen on kummassakin maassa täytynyt noudattaa samoja edellytyksiä kuin auton rekisteröintimaassa on velvoitettu. Uudessa valtiosopimuksessa tästä periaatteesta on kuitenkin luovuttu.

Uusi sopimus ajaisi Suomalaiset kuljetusyrittäjät hankalaan asemaan, sillä ne joutuisivat hankkimaan Venäjällä ajaessaan 200–300 euroa maksavan ylipainoluvan, mikäli rekan kokonaispaino ylittää 38 tonnin enimmäispainon. Venäläiset rekat olisivat puolestaan vapautettuja Suomeen maksettavasta ylipainomaksusta, mikäli ne ajaisivat 40 tonnin painoisella kuormalla. Tämä toisi kilpailuetua venäläisille rekoille.

Liikenneministeriö on myöntänyt itsekin, ettei sopimus ole sen mielestä tasapuolinen (HS 2.10.2014).

Edellä olevan perusteella kansanedustaja Antti Kaikkonen (kesk.) jätti asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavat kysymykset:

Onko hallitus tietoinen Suomen ja Venäjän väliseen uuteen maantieliikenteen valtiosopimukseen sisältyvästä epätasa-arvoisesta kohtelusta?

Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta tilanne saataisiin korjattua?

Kun asia tulee aikanaan eduskunnan päätettäväksi, ei eduskunnalla ole muita mahdollisuuksia kuin hyväksyä tai hylätä sopimus.

Liikenne- ja viestintäministeriön tulisi mitä pikimmiten aloittaa selvitystyö siitä, miten epäoikeudenmukainen tilanne saataisiin korjattua.