MAN - Vaihtoautot

Alankomaiden hallituksen 30 miljoonan euron (33,1 miljoonan dollarin) AanZET-tukijärjestelmä, jonka tarkoituksena on auttaa yrityksiä ja organisaatioita ostamaan noin 400 uutta päästötöntä kuorma-autoa – sähköakku- tai vetypolttokennoa – katsottiin suureksi menestykseksi pian sen jälkeen, kun se avattiin hakemuksille 4. huhtikuuta.

Järjestelmän piti olla hakijoiden käytettävissä vuoden loppuun asti, mutta 24 tunnin sisällä se oli vastaanottanut 120 miljoonan euron pyynnöt ja prosessi suljettiin välittömästi uusilta hakemuksilta, minkä vuoksi infrastruktuuriministeriön valtiosihteeri Vivianne Heijnen ilmoittaa julkisesti hakevansa lisärahoitusta ohjelmalle.

Sittemmin on käynyt ilmi, että kaikki 1 600 hakemusta 17 800–131 900 euron tukihakemuksesta ajoneuvoa kohden koskivat akkusähköautoja – Alankomaiden yritysviraston (RVO) tietojen mukaan vetypolttokennoyksikölle ei ole esitetty yhtään tukea.

AanZET-järjestelmää hallinnoivan RVO:n mukaan Alankomaissa oli helmikuun lopussa rekisteröitynä 27 vetyautoa, joissa oli yli 400 akkukäyttöistä sähköversiota.

Akkuautojen sanotaan olevan halvempia ostaa, huoltaa ja käyttää kuin vetyä käyttävät, ja niitä voidaan ladata paljon useammissa paikoissa, mutta toisaalta polttokennoautot voidaan tankata vain muutamassa minuutissa.

Suuri osa kuljetusmaailmasta uskoo, että teollisuus suosii lopulta vetyreittiä, kun sen on siirryttävä päästöttömiin ajoneuvoihin, koska rahtiyhtiöt perustavat liiketoimintamallinsa siihen, että kuorma-autot pysyvät mahdollisimman paljon tiellä.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!