Kaakkois-Suomen raideliikenteenohjauksen kauko-ohjausjärjestelmien yhdenmukaistamiseen tähtäävä ns. KAKO-projekti on saatu onnistuneesti päätökseen. Tämä merkitsee isoa harppausta junaliikenteen automaatioasteessa, luotettavuudessa sekä toimintavarmuudessa. Tämä näkyy matkustajille ja rautatietoimijoille hyötyinä monin eri tavoin.
Uudistuksen myötä neljäsosaa Suomen rataverkosta ohjataan samalla, yhdenmukaisella kauko-ohjausjärjestelmällä. Fintraffic on vastannut monivuotisen projektin läpiviennistä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Merkittäviä hyötyjä yhteiskunnalle, matkustajille ja rautatiejärjestelmälle
”Uudistus tuo yhteiskunnallista etua, sillä projektissa on kiinnitetty huomiota toimintojen yhdenmukaistamisen lisäksi toimintavarmuuteen ja varautumiseen. Nyt pystymme aiempaa huomattavasti paremmin tarjoamaan tasalaatuista palvelua. Lisäksi meillä on selkeästi parempi kyvykkyys toimia häiriötilanteissa. Pitkäaikaisen projektin valmistuminen on vaikutuksiltaan merkittävä rautatiejärjestelmän turvallisuuden ja toimintavarmuuden kannalta, unohtamatta suoria vaikutuksia matkustajille”, Fintrafficin raideliikenteenohjauksen toimitusjohtaja Sanna Järvenpää sanoo.
Kaakkois-Suomen kauko-ohjausalueella liikkuu kuukausitasolla noin 7000 junaa. Uudistuksen tuomat edut näkyvät monella eri tapaa: matkustajat saavat parempaa informaatiota ja aikatauluarvioita häiriötilanteissa, liikenteen ja liikenteenohjauspalvelun sujuvuus tehostuvat. Lisäksi rautateiden kokonaiskehitys helpottuu, kun voidaan vähentää pistemäisiä investointeja ja sopimuksia.
Yksi järjestelmä näkyy käytännöissä hyötyinä myös liikenteenohjauksessa
Lisäksi kyseessä on ollut merkittävä teknologian ja toimintamallien kehittämiseen liittyvä projekti, jossa raideliikenteen kauko-ohjausjärjestelmä on uusittu tukemaan nykyaikaista raideliikenteenohjausta.
”Ennen rataverkon turva- ja asetinlaitteiden ohjaukseen käytettiin jopa kymmenkuntaa eri ohjausjärjestelmää. Nyt käyttökokemus on yhdenmukainen kaikilla ohjausalueilla riippumatta niillä käytössä olevista turvalaitteista, ja tieto junan matkasta koko Kaakkois-Suomen alueella löytyy keskitettynä yhdestä järjestelmästä”, kertoo rautatiejärjestelmien johtaja Henri Lindqvist Fintrafficista.
Rautatieala on tulevaisuudessa kehittymässä kohti automatisoitua toimintaa, jossa liikenneohjaaja pääasiassa valvoo järjestelmän toimintoja, hyväksyy päätöksiä ja käsittelee poikkeustilanteita. Tämä vähentää kiirettä sekä parantaa täsmällisyyttä ja sujuvuutta, mikä puolestaan edistää selkeämpää ja parempaa raideliikenteenohjauksen palvelua. Sisäisten toimintojen tehostaminen tuo taloudellisia hyötyjä ja pienentää työkuormaa raideliikenteenohjauksessa.
Projekti on alkanut vuonna 2017 Väyläviraston (silloinen Liikennevirasto) johdolla ja vuonna 2019 se siirtyi Fintrafficin vastuulle. Uudistusprojekti on kokonaiskustannuksiltaan n. 10 M€ ja mukana ovat olleet Fintrafficin raideliikenteenohjauksen lisäksi Väylävirasto, Welado, Siemens, Sweco sekä joukko pienempiä toimijoita.