Brittiläinen jätehuoltoyhtiö Biffa määritti Mercedes-Benz Econic -jäteautoihinsa vakioasetusta suuremman akselivälityksen, ja todellisessa käytössä saavutettiin keskimäärin 2,4 prosentin polttoainesäästö.
Jätehuoltoyhtiö Biffa alkoi tilata Econic-kuorma-autoja vuonna 2022. Ajoneuvojen moottoritehot olivat 270, 300 ja 350 hevosvoimaa, vetopyörästön 6,0:1 vakion 6,84:1 sijaan, ja vaihteistovalintana on – luonnollisesti – Allison. Uusi, pidempi perävälitys on saatavilla Mercedes-Benzin tehdasvalintana. Ajoneuvo otettiin käyttöön sen jälkeen, kun simuloinnit osoittivat mahdollisuuden jopa 3 prosentin polttoainesäästöön. Lisäksi ohjaamon melutason ennakoitiin alentuvan.
Simuloinnit suoritti Allison Transmission, joka arvioi eri vaihtoehtoja yhdessä Biffan kanssa iSCAAN-ohjelmistolla. Valinta kohdistui suurempaan välityssuhteeseen, joka on nyt otettu laajasti käyttöön koko kalustossa.
Kun 100 uutta jäteautoa oli ajanut yhteensä yli 700 000 mailia (noin 1,1 miljoonaa kilometriä) Britannian jätehuollossa, tulokset voitiin vahvistaa: polttoaineenkulutus laski keskimäärin 2,4 prosenttia. Lasku vastasi yhteensä 14 000 punnan säästöä ajetulla matkalla.
Fiksut valinnat tilausvaiheessa tuottavat tulosta
– Biffan tarkka datankeruu ja analyysi viime vuosien ajalta on vahvistanut alkuperäiset arviomme: Hyötyajoneuvokaluston polttoaineenkulutusta voidaan vähentää valitsemalla standardin ulkopuolinen akselivälitys jo ajoneuvon tilausvaiheessa, sanoo Nathan Wilson, Allison Transmissionin Account & Area Sales Manager, UK & Irlanti.
Perinteisesti valmistajat ovat suosineet tiheämpää perävälitystä, jotta ajoneuvolla olisi parempi etenemiskyky jyrkissä nousuissa. Normaalioloissa suoritetussa jätteenkuljetuksessa tällainen ei kuitenkaan yleensä ole tarpeen. Valitsemalla suuremmalla välityspyörästön tasaussuhteella varustettu ajoneuvo on mahdollista parantaa polttoainetaloutta ilman, että se vaikuttaa negatiivisesti liikkeellelähtökykyyn. Yksi ratkaiseva tekijä on Allisonin täysin automaattinen vaihteisto, joka on varustettu momentinmuuntimella. Se vahvistaa moottorin tuottamaa vääntömomenttia liikkeelle lähdettäessä, ja siirtää voimaa keskeytyksettä vaihteiden vaihdon aikana.
Yhteystiedot:
Evelina Sandberg
Perfekta PR
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
+45 20 80 26 37
Allison Transmission (NYSE: ALSN) on johtava hyöty- ja puolustusajoneuvojen voimansiirtoratkaisujen suunnittelija ja valmistaja sekä maailman suurin täysautomaattisten vaihteistojen valmistaja keskisuurille ja raskaille ajoneuvoille. Allisonin tuotteita käytetään monenlaisissa ajoneuvoissa, mukaan lukien maantiekuorma-autoissa (jakelu, jätehuolto, rakentaminen, pelastustoimi), linja-autoissa (koulukyyditys, transit-liikenne, lähiliikenne), matkailuautoissa, matkailuajoneuvoissa, off-highway-ajoneuvoissa ja -laitteissa (energiantuotanto, kaivosala ja rakennusteollisuus) sekä puolustusajoneuvoissa (pyörillä ja teloilla kulkevat). Vuonna 1915 perustetun yhtiön pääkonttori sijaitsee Indianapolisissa, Yhdysvalloissa. Allison toimii yli 80 maassa, ja sillä on alueelliset pääkonttorit Alankomaissa, Kiinassa ja Brasiliassa sekä tuotantolaitokset Yhdysvalloissa, Unkarissa ja Intiassa. Lisäksi sillä on maailmanlaajuiset suunnitteluresurssit, mukaan lukien sähköistystekniikan tutkimuskeskukset Indianassa, Michiganissa ja Lontoossa. Allison Transmissionilla on myös noin 1 600 itsenäistä jakelu- ja jälleenmyyntitahoa ympäri maailman. Lue lisää tietoa osoitteesta allisontransmission.com.
|
jätehuoltoyhtiö Biffa