Jungheinrich on esittellyt uuden sähkökäyttöisen ERD 220i -pinontavaununsa. Kauttakulkuvarastojen monipuolisiin tehtäviin ja kuorma-autojen lastaukseen ja purkuun suunnitellun trukin L2-mitta on vaivaiset 1 065 mm. Uuden litiumioniakkukonseptinsa ansiosta ERD 220i on yli 300 mm edeltäjäänsä lyhyempi, mikä tarkoittaa noin 25 %:n tilansäästöä.
Kompaktien mittojensa ansiosta tämä sähkökäyttöinen pinontavaunu on erityisen ketterä ja helposti ohjautuva. Sen kääntösäde on vain 1 985 mm, mikä tuo lisätilaa olemassa oleviin varastohalleihin ja mahdollistaa tarkan käsittelyn ahtaissakin tiloissa. Samalla se tarjoaa mahdollisuuden täysin uusille konsepteille ja uudenlaiselle varastosuunnittelulle.
- ERD 220i:n ansiosta tilankäyttö on maksimoitavissa tehokkaasti. Pienen kääntösäteensä ansiosta tämä trukki tarvitsee muita malleja vähemmän käytävätilaa, joten hyötyalaa voidaan vastaavasti lisätä. ERD 220i:n avulla asiakkaamme voivat siis suurentaa varastotilaansa, Jungheinrichin vastaava tuotepäällikkö Torben Sell sanoo.
Pieni koko uuden litiumioniakkukonseptin ansiota
Aiemmin ajotason ja haarukoiden välissä olleen suuren akun sijaan Jungheinrich käyttää ERD 220i:ssä kahta 130 Ah:n akkumoduulia, jotka on sijoitettu trukin rungon sisään. Jykevän akkukotelon poistaminen on tuonut huomattavia etuja trukin suorituskykyä ajatellen. Jungheinrich on jakanut ERD 220i:n painon ajoparametrien kannalta optimaalisesti, mikä tuntuu tehokkaana kiihtyvyytenä ja ajonopeudessa, joka on jopa 14 km/h. Säästyneen tilan ansiosta trukkiin on saatavissa kaksi tilavaa ajotasovaihtoehtoa kompaktien mittojen ja ketteryyden silti kärsimättä. Molemmissa ajotasoissa on kiinteät sivusuojat kolmella sivulla, jotka takaavat turvallisen ajon ja mukavan seisoma-asennon.
- ERD 220i on kompaktimpi, mukavampi ja turvallisempi kuin muut saman luokan trukit. Uuden akkukonseptinsa ansiosta ERD 220i antaa pienikokoisuudelle, turvallisuudelle ja ergonomialle aivan uuden merkityksen. Se ei tee kompromisseja, joten tässä on trukki, jota asiakkaamme ovat pitkään etsineet, Sell sanoo.
Turvallisempi ja mukavampi ajaa rampeilla
Kuorma-autojen lastaus ja purku kuuluvat henkilökunnan ja koneiden kannalta sisälogistiikan vaativimpiin työtehtäviin. Siksi Jungheinrich on kehittänyt ERD 220i -malliin useita turvallisuutta, mukavuutta ja ergonomiaa parantavia ominaisuuksia, jotka lisäävät myös tuottavuutta. Pinontavaunu esimerkiksi tunnistaa ajon kuorma-autoon ultraäänianturin avulla. Työvalo syttyy automaattisesti, valaisee kuorma-auton, nopeuttaa lavojen ottamista ja tekee siitä entistä turvallisempaa – mikä etenkin aamuhämärässä on tuntuva etu. Samalla trukin vauhti hidastuu asiakaskohtaisesti säädettävissä olevaan nopeuteen, jolla halutaan suojella kuljettajan selkää ajettaessa kuorma-auton ja varaston välisten kynnysten yli. Intensiivisessä ramppiajossa kuljettajan selkää suojaa myös ERD 220i:n helposti ja yksilöllisesti kuljettajan painon mukaan säädettävissä oleva jousitus. Trukin sivuseinään integroitava Floor-Spot-LED-turvajärjestelmä on tehtaalta tilattavissa oleva turvallisuusominaisuus. Se takaa, että trukki huomataan varastoajossa entistä helpommin.
Käyttäjäystävällinen ohjaus ja lastaus
Kohokohtien luetteloa jatkaa ERC-trukeista tuttu smartPILOT, joka on mukana nyt myös uudessa ERD 220i -mallissa. Sen ansiosta kaikkien trukkitoimintojen ohjaaminen onnistuu vaivattomasti vain yhdellä kädellä. Lisäksi se sisältää vakiovarusteena korkeussäädettävän ohjauspyörän ja pitää ohjauspyörän automaattisesti keskiasennossa.
- Ylös, ulos ja ajoon – uudet ERD 220i- ja ERE 225i -mallit ovat äärimmäisen helppoja ajaa, selittää Sell mallien tarjoamia etuja.
- Positiivisiin vaikutuksiin lukeutuvat niin uusien kuin toistuvasti vaihtuvienkin kuljettajien aiempaa lyhyemmät opetteluajat ja työntekijöiden työtehon kasvu.
Uuden varausliitännän ansiosta trukin voi kytkeä suoraan ulkoisiin pikavaraajiin. Erityisen joustavan trukista tekee lisävarusteena saatava integroitu varaaja, jonka avulla trukin varaaminen onnistuu mistä tahansa pistorasiasta.
Uusi kolmivaiheinen masto
Uusien mastovaihtoehtojensa ansiosta ERD 220i on jatkossa entistä monikäyttöisempi ja soveltuu lastauksen ja purun lisäksi myös pinoamistehtäviin. Kolmivaiheinen masto on 3 760 mm. Maston rakennekorkeus on silti suunniteltu niin kompaktisti, että trukkia voidaan ongelmitta käyttää puoliperävaunuissa. Perusnoston nostotoiminnon ansiosta ERD 220i soveltuu myös kaksikerroskäyttöön, eli se voi kuljettaa kahta lavaa päällekkäin, mikä tehostaa etenkin kuorma-autojen lastausta ja purkua huomattavasti.
Uusi ERE 225i
Kesällä Jungheinrich tuo markkinoille myös uuden, ERD 220i:n trukkialustaan perustuvan sähkökäyttöisen ja seisten ajettavan, aisaohjatun lavansiirtovaunun. ERE 225i on ERD 220i -malliakin kompaktimpi ja soveltuu optimaalisesti tehtäviin, joissa pinoamista ei tarvita. Pienimmillään trukin L2-mitta on ainoastaan 898 mm, mikä tarkoittaa 270 mm:n tilansäästöä edeltäjämalliin verrattuna. Koska mastoa eikä nykymallista akkukoteloa ole, ERE 225i:n kuljettaja seisoo huomattavasti lähempänä haarukoita ja näkee tavarat ja haarukat esteettä. Se parantaa näkyvyyttä merkittävästi koko työskentelyprosessin aikana ja mahdollistaa intuitiivisen ajon.