MAN - Uudet autot

TÜV:n hyötyajoneuvoraportin 2025 mukaan vikaprosentit ovat nousseet kaikissa painoluokissa viimeisen kahden vuoden aikana. Ensimmäistä kertaa raskaassa luokassa havaittiin enemmän vikoja kuin 3,5 tonnin ajoneuvoluokassa. Yleisimpiä vikoja ovat valaistuksen toimintahäiriöt, öljyvuodot ja vauriot akselien ripustuksissa.

Ensimmäistä kertaa yli 18 tonnin kokonaispainoiset raskaat hyötyajoneuvot johtavat Teknisten tarkastusjärjestöjen (TÜV) katsastusvikatilastoa. Aiemmin huonomaineisinta kärkeä edustivat enintään 3,5 tonnin pakettiautot.
"Se, että juuri raskaat kuorma-autot suoriutuvat huonoiten, on merkittävää: ne liikkuvat pääasiassa pitkän matkan ajossa, niitä tarkastetaan useammin ja niiden huoltoa pidetään erityisen huolellisena,“ sanoi Richard Goebelt, TÜV-liiton ajoneuvo- ja liikkuvuusosaston johtaja, hyötyajoneuvoraportin julkistustilaisuudessa.

Raskaiden hyötyajoneuvojen vikaantumisen lisääntymiseen on useita syitä. Yksi niistä on korkea kuormitus. Saksan Liikenneviraston (KBA) mukaan yli 7,5 tonnin kuorma-autot ajoivat vuonna 2024 keskimäärin 43 309 kilometriä, ja vetoautot (rekkojen vetäjät) jopa 86 585 kilometriä.

"Raskas käyttö lisää iästä johtuvien vikojen riskiä: vain 7,4 prosenttia yli 18 tonnin painoisista yksivuotiaista kuorma-autoista reputtaa katsastuksessa, mutta viiden vuoden iässä määrä on jo 20,5 prosenttia ja kymmenvuotiailla peräti 29 prosenttia,“ kertoo TÜV-liitto.

Lisäksi vuodesta 2015 lähtien yli 7,5 tonnin kuorma-autojen määrä on kasvanut 22 prosenttia – 173 166:sta 211 809 ajoneuvoon – ja kaikkien hyötyajoneuvojen keski-ikä on noussut yhdellä vuodella nykyiseen 8,7 vuoteen.
"Monet kuljetusyritykset kyllä investoivat uusiin ajoneuvoihin, mutta pitävät samalla vanhat ajossa entistä pidempään“, sanoo Richard Goebelt. "Tämä lisää huoltotarvetta ja näkyy selvästi katsastustuloksissa.“ Tilannetta pahentaa Goebeltin mukaan se, että korkeiden kustannusten, heikon taloustilanteen ja kovan kilpailun vuoksi huoltoon ja kunnossapitoon investoidaan ilmeisesti aiempaa vähemmän.

Vikojen lisääntyminen ei koske vain raskaita hyötyajoneuvoja, vaan myös muita painoluokkia. Tarkat muutokset vikaprosenteissa:

- Pakettiautot enintään 3,5 tonnia: 21,5 % (+1,1 prosenttiyksikköä verrattuna vuoteen 2023)
- Ajoneuvot 3,5–7,5 tonnia: 20,0 % (+0,8 prosenttiyksikköä)
- Ajoneuvot 7,5–18 tonnia: 16,5 % (+2,9 prosenttiyksikköä)
- Ajoneuvot yli 18 tonnia: 21,9 % (+2,1 prosenttiyksikköä)

TÜV-asiantuntijat havaitsivat erityisen usein vikoja ajoneuvojen valaistuksessa, esimerkiksi takavalojen toimintahäiriöitä:

- 2,7 % yksivuotiaista ajoneuvoista
- 7,1 % viisivuotiaista
- 12,2 % kymmenvuotiaista

Muita yleisiä vikoja olivat:

- Moottorin öljyvuodot: 0,9 % yksivuotiaista → 7,6 % kymmenvuotiaista
- Vauriot akseliston ripustuksissa: 0,3 % 1–2-vuotiaista → 5,3 % kymmenvuotiaista

"Myös sähköisten ajoavustinjärjestelmien osalta on parannettavaa,“ korostaa TÜV-liitto.
"Hätäjarrutusavustimet, kääntymisavustimet ja väsymyksen tunnistusjärjestelmät pelastavat henkiä, mutta niitä ei toistaiseksi voida kattavasti sisällyttää määräaikaiskatsastukseen, koska valmistajat eivät anna katsastusorganisaatioille täyttä pääsyä ajoneuvojen turvallisuuteen liittyviin tietoihin.“
Richard Goebelt tiivistää asian näin:
"Jotta liikenneturvallisuutta voidaan parantaa kestävästi, tarvitaan nykyaikainen ja tehokas katsastus, joka kattaa luotettavasti myös digitaaliset ja automatisoidut järjestelmät.“

TÜV:n hyötyajoneuvoraporttia 2025 varten analysoitiin noin 2,31 miljoonaa määräaikaiskatsastusta vuosilta 2023 ja 2024. Tulokset jaoteltiin neljään edellä mainittuun painoluokkaan.
Sähkö- ja vetykäyttöiset ajoneuvot eivät TÜV-liiton mukaan vielä muodosta merkittävää osuutta kalustosta, joten niiden vikojen osalta ei toistaiseksi ole saatavilla luotettavia tietoja.

TÜV:n hyötyajoneuvoraportti julkaistaan kahden vuoden välein vuorotellen TÜV:n linja-autoraportin kanssa. Täydellinen raportti on ladattavissa liiton verkkosivuilta.

(Kfz-betrieb)

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!