Hallitus pyrkii eduskunnalle tänään antamassaan ajokorttilakiesityksessä ajokorttikoulutuksen selkeyttämiseen ja keventämiseen. Esitykseen jäi kuitenkin opetusajoneuvon jarrupoljinvaatimus, mikä Autoliiton mukaan vesittää uudistusta merkittävästi.
Tämä muutos tehtiin esitykseen lausuntokierroksen jälkeen ja se poikkeaa virkamiesvalmistelusta.
- Vaatimus nostaa opetuslupaopetuksen hintaa, heikentää sen joustavuutta ja vähentää houkuttelevuutta, mikä on tietenkin ollut ainakin autokoulualan tavoite. Autokouluala on omassa edunvalvonnassaan vaatinut jarrupoljinpakon säilyttämistä opetuslupa-autoissa, vaikka ei itse niissä istu ja opeta. Syy on ollut puhtaasti elinkeinopoliittinen, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen epäilee.
- Ilmeisesti Suomessa opettajat ja oppilaat ovat hallituksen mielestä niin paljon kyvyttömämpiä kuin missään muussa maassa, sillä Suomi on ainut maa maailmassa, jossa lisäjarrupoljin opetuslupaopetuksessa käytettäviin autoihin vaaditaan. Edes liikenneturvallisuudessa Suomea reilusti edellä olevissa Ruotsissa ja Iso-Britanniassa ei poljinvaatimusta ole, vaikka niissä suurin osa ajokorteista suoritetaan opetusluvalla. Ruotsissa vain 10 % hankkii ajokorttiopetuksen pelkästään autokoulussa. Ruotsi tutki opetuspolkimen tarvetta, mutta päätyi siihen johtopäätökseen, että pakolliselle lisäjarrupolkimelle ei ole tarvetta. Paljon parempaa sääntelyä olisikin se, että jokainen asentaisi polkimen, jos kokisi sen tarpeelliseksi. Poljinpakko haittaa myös autokoulu- ja opetuslupaopetuksen yhdistämistä.
Hallituksen esitykseen sisältyvä mahdollisuus aloittaa ajo-opetus 16-vuotiaana eli opetusjakson pidentäminen kahteen vuoteen vesittyy nyt merkittävästi. Käytännössä opetuslupaopetuksessa ajokorttia suorittavien nuorten ja heidän perheidensä kustannuksia lisäämällä parannetaan yksityisten autokoulujen hintakilpailukykyä. Lisäjarrupoljin on opetuslupaopetuksen kallein yksittäinen menoerä. Sen hankinta asennuksineen voi maksaa satoja euroja.
- Poljinpakosta luopuminen mahdollistaisi sen, että nuori voisi opetella ajamaan eri tilanteissa erilaisilla autoilla valvotusti kahden vuoden ajan. Samalla opetusta voisi joustavasti yhdistää arjen muihin matkoihin. Varsinkin kun monessa perheessä ainoa tai ykkösauto on automaattivaihteinen ja ajo-opetus on käytännössä annettava manuaalivaihteisella autolla, Nieminen toteaa.
Esityksessä on runsaasti hyviä uudistuksia, kuten kolmivaiheisuudesta luopuminen ja mahdollisuus aloittaa ajo-opetus 16-vuotiaana. Hyvää on myös se, että jäljelle jääviä pakollisia kursseja voisi antaa autokoulun sijasta tai lisäksi esimerkiksi koulu tai muu Trafin hyväksymä taho.