MAN - Vaihtoautot

Iveco S-WAY LBG osallistui "Nordic Biogas Tour" -kiertueelle testaamaan, kuinka paljon taloudellinen ajotapa voi vähentää ympäristövaikutuksia ja kuinka pitkän matkan voi ajaa täyteen lastatulla biokaasuajoneuvolla. Vastaus on selkeä. Taloudellinen ajotapa säästää kustannuksia tuntuvasti polttoaineiden hintojen ollessa ennätyskorkealla. Nestemäisellä biokaasulla ajettaessa ei tarvitse pelätä tankin tyhjenemistä 1 600 kilometrin matkalla edes mäkisessä Pohjolassa – 40 tonnin kuormasta huolimatta.

Ivecon kokenut testikuljettaja Jørgen Andreassen ajoi LBG:llä tankatun Iveco S-Wayn Kööpenhaminasta Trondheimiin, Ruotsin Haaparannan kautta Helsinkiin ja lopuksi Tukholman kautta takaisin Tanskaan. Kokonaismatkaa kertyi 3 460 kilometriä hyvin vaihtelevassa maastossa, ja matka kesti 5 päivää.

– Halusimme käytännössä testata, kuinka paljon voimme pienentää ympäristövaikutuksia taloudellisella ajotyylillä. Lisäksi halusimme näyttää, että pohjoisessa selviää hyvin, vaikka polttoainesäiliössä olisikin dieselin sijaan nestemäistä biokaasua, Jørgen Andreassen sanoo.

Testiajoneuvo kulki LBG:llä, joten matkan hiilijalanjälki oli noin 95 prosenttia pienempi dieselautoon verrattuna. Matkan aiheuttamat hiilidioksidipäästöt olivat vain 195 kg, kun vastaavanlaisen dieselajoneuvon päästöt olisivat olleet Ivecon laskelmien mukaan jopa 2 658 kg.

S-WAY on varustettu lisäksi ennakoivalla HI CRUISE GPS -ajojärjestelmällä, 12-nopeuksisella HI-TRONIX -automatisoidulla vaihteistolla sekä Iveco ECO MODE PLUS -toiminnolla, joka takaa maksimaalisen polttoainetehokkuuden.

Ajoneuvon teknisistä apuvälineistä huolimatta kuljettajan ajotekniikka on silti ratkaisevin tekijä. Ennakoivalla ajotyylillä ja yleisesti alentamalla keskinopeutta noin 5 km/h Jørgen Andreassen säästi polttoaineen kulutuksessa noin 10 prosenttia koko matkalla.

Kaiken keskiössä on hyvä ajotyyli

Jørgen Andreassen neuvoo, että ajamisen tulisi olla joustavaa ja tasaista, jotta polttoainetta ei tuhlaantuisi nopeisiin kiihdytyksiin. Lisäksi vaihde kannattaa vaihtaa hieman tavallista aikaisemmin kuin mitä on tottunut. Ajaessa tulisi myös pitää riittävä etäisyys edessä oleviin jarrutusten välttämiseksi.

– Moni on todennäköisesti kohdannut kuljettajia, jotka lopettavat ajonsa uupuneina ja olkapäät korvissa. Se on merkki siitä, että he ovat tehneet liikaa kiihdytyksiä ajon aikana ja heidän on ollut pakko jarruttaa jatkuvasti, sanoo Jørgen Andreassen. Hän jatkaa:

– Jos sen sijaan ajaa tasaisella nopeudella ja pitää etäisyyttä muihin, liikenne ikään kuin katoaa. Silloin keskittyy vain omaan ajamiseensa.

Ennätyskorkeat polttoaineiden hinnat motivoivat taloudelliseen ajoon

Jørgen Andreassenin mukaan edellä mainituilla pienillä säädöillä useimpien kuljettajien on mahdollista vähentää polttoaineen kulutustaan noin 10 prosenttia pidemmillä matkoilla. Kyseessä on siis merkittävä vähennys sekä ympäristön että kustannusten kannalta.

Pohjoismaiden kiertueella näkyi jatkuvasti ennätyksiä rikkovia lukemia jakeluasemien hintatolpissa. Nykyinen hintataso varmasti jo itsessään inspiroi monia parantamaan ajotyyliään:

– Polttoaineen hinta on vahva liikkeellepaneva voima, ja olen vakuuttunut siitä, että kiinnostus ympäristöystävälliseen ajamiseen tulee lisääntymään koko kuljetusalalla. Se on myönteistä sekä liikenneturvallisuuden että ympäristön kannalta, Jørgen Andreassen summaa.