MAN - Vaihtoautot


Jesse Sauren näyttää, että Daiylä saa myös 8-vaihteisella Hi-Matic automaattivaihteistolla.

Iveco Finlandin pääkaupunkiseudun myyjäporukka koostuu kokemuksesta ja nuoruuden innosta. Kun vanhin aloitti Espoon pisteessä, nuorin ei ollut vielä syntynyt. Ja jokainen myy kaikkia kevyestä raskaimpaan Ivecoon.

Jesse Sauren Dailystä: ”Kuorma ei heikennä ajettavuutta”

– Jämäkkä ja varmatoiminen, Jesse Sauren kertoo kokemuksen rintaäänellä Iveco Dailystä.

Sauren ajoi näet ennen Iveco Finlandille tuloa pikajakeluyrityksessä jakeluautoa ja siellä tuli Daily tutuksi. Ja vaikka kuormaa lappasi kyytiin tosissaan, ajettavuus ei siitä heikentynyt.

Nuori mies on myynyt Iveco Finlandilla aluksi etupäässä kevyttä kalustoa, mutta on laajentamassa asiakaspiiriä myös keskiraskaaseen ja raskaaseen kalustoon.

– Ei isot autot niin monimutkaisia tuotteita ole, Jesse Sauren toteaa.

Mutta eri variaatioita on kyllä reippaasti.

Jesse Sauren katseli vuosi sitten myyntipaikkoja ja näki Iveco Finlandin etsivän kehityskykyistä kaveria.



Tomas Garaisi muistuttaa, että Daily on tarjolla myös retkeilyautoversiona.

Tomas Garaisi: ”Nato-yhteensopiva Daily”

– Iveco Dailyä saa myös kolmen litran dieselkoneella, joka on muilla hiipunut. Moottori on tehokas ja taloudellinen, kertoo Iveco Finlandin avainasiakaspäällikkö Tomas Garaisi.

Garaisi muistuttaa, että Dailyn valttina on 3,5 tonnin vetokyky joka mallissa. Rungollisuuden ansiosta Daily ei nyykähdä edes suuresta kuormasta.

Dailyssä on laaja mallisto. Peltikoristen peruspakujen lisäksi tarjolla on Carsportin ja Verhoomo Sorsan varustamia retkeilyautoja. Alustamalleista on tehty umpikoristen lisäksi esimerkiksi hinureita.

– Tarjolla on myös täyskaasumoottori. Ensi vuonna tulee sähkö-Daily, johon saa voiman ulosoton ja vetokyky on maksimi 3,5 tonnia, Garaisi kertoo.

Dailystä on myös täysverinen 4x4 maastoauto.

– Se on Nato-yhteensopiva, Garaisi naurahtaa. Garaisi on myynyt ennen Ivecolle siirtymistä takseja, vaihtoautoja sekä karavaanarin unelmia.



Juhani Havia osoittaa LNG-kaasusäiliötä, termospulloa.

Juhani Havia: ”Kaasu kannattaa”

Iveco Finlandilla jo viime vuosituhannella aloittanut Juhani Havia on Suomen tunnetuin kaasukäyttöisten kuorma-autojen kauppias, vaikka toki hän muutakin Iveco- kalustoa kauppaa.

– Tällä hetkellä biokaasu on kustannuksiltaan järkevämpi polttoaine kuin HVO-diesel, Havia sanoo.

Erityisesti isot yritykset haluavat kuljettaa hiilineutraalisti. Silloin tarvitaan muita polttoaineita kuin perusdieseliä. Raskaalla puolella sähkö odottaa vielä tuloaan.

Iveco Finland pystyy näyttämään laskelmalla LBG-biokaasun edullisuuden runkoliikenteessä. Jos ajetaan 150 000 kilometriä vuodessa, kaasuauto alkaa säästää kokonaiskuluissa 2,5–3 vuoden jälkeen. Noin 30 000 euron korkeampaan hankintahintaan saa valtiolta 14 000 hankintatukea. Suurin kaasukauppias Gasum on hinnoitellut biokaasun niin, että sen vertailulitrahinta on dieselin keskikuukausihintaan verrattuna 10 senttiä halvempaa.

– Biokaasun tuotanto on Suomessa kasvussa, Havia muistutta.

Ivecon kaasuautomallisto käsittää kaikki kokoluokat. Iveco on Euroopan suurin ja kokenein hyötyautovalmistaja kaasuautoissa.



Topi Kontula kertoo, että käytettyjä on kaupan Dailystä raskaimpaan, mutta rajallisesti.

Topi Kontula: ”Iske heti kiinni sopivaan käytettyyn”

Topi Kontulalla on kokemusta autokaupasta lähes 20 vuoden ajalta, niin raskaiden kuin kevyempienkin puolelta. Iveco Finlandilla hän vastaa Suomen vaihtoautoista.

– Kun varasto on nyt pieni, sitä voidaan hoitaa paremmin, Kontula kertoo.

Kun uusien autojen saatavuus on ollut rajoitettua, käytettyjäkään ei ole tullut rajusti rivistöön. Ja mitä käytettyjä on ollut kaupan, niiden myynnissä on onnistuttu.

– Jos löydät meiltä sopivan hyvän vaihtoauton, älä jahkaa pitkään. Viikonlopun yli ei kannata jäädä miettimään,

auto menee nopeasti, Kontula toteaa. Erityisesti vähän ajetut yksilöt ovat kuumaa tavaraa.

– Meillä on hyvä myyntiporukka, vaihtuvuus on ollut pientä, Topi Kontula kertoo.

(Kaupallinen yhteistyö)