MAN - Vaihtoautot

Ivecon pari vuotta takaperin täydellisesti uudistama Daily-mallisto saa kesäkuusta alkaen nokalleen Euro 6 -päästötasolle yltävät moottorivaihtoehdot ja uuden ”Euro 6 -ilmeen”.

Päivityksessä 2,3-litrainen peruskone menee kokonaan uusiksi. Samalla koneiden teholukemia kasvatetaan. Euro 6 päästötaso saavutetaan matalapaineisen EGR-pakokaasunkierrätyksen avuin. Lisäksi Iveco ilmoittaa täydentävänsä Dailyn moottoriperhettä vuoden 2017 alusta alkaen RDE (Real Driving Emissions) eli ajonaikaisten päästömittausten mukaisille arvoille yltävillä moottorivaihtoehdoilla, kolme vuotta ennen päästörajojen voimaantuloa.  

Suuremman 3,0-litraisen konevaihtoehdon kohdalla päästöraja saavutetaan maltillisimmin muutoksin, lähinnä polttoaineensyöttöä päivittämällä. Nykyinen 170 hv moottorivaihtoehto korvataan jatkossa 180 hevosvoimaisella vaihtoehdolla. 

Ivecon viime huhtikuussa markkinoille tuoma ja pienimuotoiseksi sensaatioksi kevyiden hyötyautojen puolella muodostunut 8-portainen automaattivaihteisto on jatkossa tarjolla nykyistä useamman moottorivaihtoehdon kanssa.

Lisäksi markkinoille tuodaan Dailyn täyssähkömalli. Sen pisimmäksi toimintamatkaksi ilmoitetaan yli 300 km.

Kokonaispainoluokat säilyvät nykyisellään (3,3 - 7,2 tonnia). Alustamallien puolelle tuodaan uusi 5100 mm akselivälivaihtoehto. Se mahdollistaa 6500 mm pituisen päällerakenteen käytön.

Ivecon mukaan euro 6 päästötason moottorilla ja Hi-Matic automaattivaihteistolla ylletään parhaimmillaan 8 prosenttia nykyistä matalampiin polttoaineenkulutuslukemiin. Uutta matalaviskositeettistä öljyä käyttämällä Dailyn huoltoväli voidaan nostaa 50 000 kilometriin.

Tekniikkapäivitysten ohella uudistetaan myös auton sisustaa. Kojelautaan tuodaan uusi sini-musta väritys ja istuimien verhoilumateriaaleja uusitaan. Lisähinnasta tarjottavan DAB-radion mukana Daily-asiakkailla on mahdollisuus runsaslukuisten liitettävyys-, navigointi ja Fleet -palveluiden käyttöönottoon.

Ensikoeajo ja tarkemmat lisätiedot uudesta Euro 6 Dailysta on luettavissa  seuraavasta 27.5.2016 julkaistavasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (Atk 5/2016).