Iveco juhlistaa 50-vuutisjuhlansa rajoitetuin erin kevyiden ja raskaiden ajoneuvojen erikoisversioita. Iveco S-Wayn erikoismalli lanseerattiin virallisesti jo toukokuussa Misanon Moto GP -kilpailussa. Se on asiakkaiden saatavilla kolmena eri värinä. Iveco S-Wayn juhlamallissa on vuosipäivätarra, vuosipäivälogo ja kullanvärinen etusäleikkö sekä kustomoitu sisustus.
Iveco juhli 50-vuotista taivaltaan näyttävillä juhlilla Torinon sydämessä. Tapahtuman tähtiä olivat S-Way:n erikoismalli Anniversario, uusi S-eWay vetoauto ja kaksi uutta Stellantis-pohjaista Iveco-sähköpakettiautoa.
Viisi tuotemerkkiä muodostivat vuonna 1975 Ivecon. Tätä historiallista tapahtumaa juhlittiin erityisen ”50xBeyond”-tapahtuma muodossa 12.–15. kesäkuuta Iveconn syntymäpaikalla Torinossa. Neljän päivän aikana OGR Torinossa – 1800-luvun lopun teollisuuskompleksissa, joka on nykyään kulttuurin ja innovaatioiden keskus – Iveco Groupin asiakkaat, jälleenmyyjät, yhteistyökumppanit ja työntekijät vietiin matkalle menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden maailmaan.
Ivecon 50-vuotisjuhlatapahtumassa Torinossa esiteltiin kaksiakselinen sähköistetty Iveco S-eWay Artic vetoauto pitkän matkan liikenteeseen. Sen Aero Cab – ohjaamon kerrottiin olevan optimoitu vähentämään kolmiakselisen eurooppalaisen perävaunuyhdistelmän ilmanvastusta.
He pääsevät uppoutumaan Ivecon viidenkymmenen vuoden sitoutumiseen huippuosaamiseen ja innovaatioihin kuljetusalalla sekä siihen, miten sen ihmiset ja ajoneuvot ovat muokanneet kaupallisen liikkuvuuden historiaa. Tapahtumassa oli tarjolla puheita ja esityksiä. Puheiden ja esitysten lisäksi paikan päällä on esillä niin historiallisia kuin uusia ajoneuvo- ja moottorimalleja, ja kunniavieraita, kuten muotoiluguru Alberto Alessin, Formula 1 -luokan mestari Riccardo Patrese ja MotoGP-legenda Dani Pedrosa.
1980-luvun puolivälissä lanseerattu Iveco Turbo Star oli raskaan Iveco-malliston ensimmäinen myyntimenestys. Se oli sijoitettu kunniapaikalle päälavan oikealle puolelle.
Iveco – joka on lyhenne sanoista Industrial Vehicles Corporation – aloitti taipaleensa vuonna 1975. Viisi tuotemerkkiä, joilla oli yhteensä 150 vuoden historia, yhdistettiin silloin yritykseksi, jota Fiat pääosiltaan hallitsi. Ivecon muodostivat aluksi Fiatin kuorma-autodivisioonan (mukaan lukien OM ja Lancia Veicoli Speciali) lisäksi ranskalainen Unic ja saksalainen Magirus-Deutz. Iveco on myöhemmin kasvanut yritysostojen, liittoutumien ja kumppanuuksien kautta. Merkittävä ja tärkeä virstanpylväs oli espanjalaisen Pegason ostaminen vuonna 1990. Seddon-Atkinsonista, joka oli jo pitkään ollut tunnettu tuotemerkki Britteinsaarilla, tuli seuraavana vuonna myös osa Ivecoa.
2,8–3,2 tonnin Iveco eJolly ja 3,5–4,2 tonnin Iveco eSuperJolly perustuvat sen uuden kumppanin Stellantisin jo tunnettuihin mallisarjoihin ja ovat kooltaan perinteistä Dailya pienempiä.
eJolly ja eSuperJolly - tutuin kasvoin
Vuoden aikana Iveco-järjestää konsernin toimipisteissä ympäri maailmaa useita tapahtumia, jotka juhlistavat brändin rikasta perintöä ja korostavat sen rohkeaa tulevaisuuden visiota. Torinossa järjestettyjen Iveco-juhlien todellisia tähtiä olivat – tietenkin – uudet kuorma-autot ja pakettiautot. Iveco lanseerasi esimerkiksi kaksi uutta sähköpakettiautoa, joiden on tarkoitus laajentaa sen mallistoa huokeammissa hintaluokissa.
2,8–3,2 tonnin eJolly ja 3,5–4,2 tonnin eSuperJolly perustuvat sen uuden kumppanin Stellantisin jo tunnettuihin mallisarjoihin ja ovat kooltaan perinteistä Dailyä pienempiä. Sähkökäyttöinen, mutta täysin eri luokassa: on myöskin uusi S-eWay-vetoauto. Veturissa on nyt polttokennomallin pidennetty aerodynaaminen keula ja S-eWayn toimitusten on määrä käynnistyä vuonna 2026. LFP-akkupaketin - yhteensä 603 kWh - ansiosta Iveco lupaa sähköveturille jopa 600 kilometrin toimintamatkan.
Ivecon toimitusjohtaja Olof Persson, keskustelemassa muotoiluguru Alberto Alessin kanssa. Heillä oli mielenkiintoinen keskustelu teollisen muotoilun kehityksestä.
Latausaseman pitäisi kyetä lataamaan eWayn akut 350 kW;n enimmäislatausteholla 20 prosentista 80 prosenttiin tunnissa. Käyttövoimasta vastaa tytäryhtiö FPT Industrialin sähköinen akselisto, jonka jatkuva teho on 480 kW / 653 hv.
Iveco varustaa S-eWay-vetoauton täysilmajousituksella ja veturin akseliväli on hieman alle neljä metriä. Akun takuu on kymmenen vuotta tai 1,2 miljoonaa kilometriä. Kuljetusyritysten ja – yrittäjien kaluston sähköistämistä helpottaakseen Iveco tarjoaa asiakkailleen myös joustavaa käyttökertaperusteista Iveco tarjoaa myös joustavan käyttökertaperusteista vuokrausmallia S-eWay-ajoneuvoille Gate -brändin kautta.
Ajoneuvorivistö 1970-luvun lopulta. Viiden kuorma-auton keulalla on neljä eri tuotemerkkiä: OM, Unic, Fiat ja Magirus-Deutz.
Kuorma-auto perinteisille toimijoille
Sähkökäyttöisten innovaatioiden esittelyn lisäksi Iveco juhli myös perinteisemmän kuorma-auton, S-Way-erikoismallin Anniversarion, ensi-iltaa. Tämä erityinen syntymäpäiväkoru on koristeltu tyylikkäällä tarroilla, jossa on vuosipäivän logo.
Viikonlopun aikana Iveco-juhla tavoitti myös paikallisyhteisöön. IVECOn 50-vuotisjuhlatapahtuma OGR Torinossa oli avoinna yleisölle lauantai-iltapäivän., Sunnuntaiaamuna järjestettiin historiallisten ja huippumodernien IVECO-ajoneuvojen paraati Torinon kaupungin kaduilla.
Valmistajan mukaan S-Way Anniversarion sisätiloissa on mittatilaustyönä tehdyt lattiamatot, istuinmateriaalit ja turvavyöt sekä nahkainen kojelauta, jossa on Italian lippu. Mikäli haluat hankkia sellaisen, kannattaa olla nopea: erikoismalli tuotantoerä on rajoitettu 250 yksikköön, ja se on saatavilla vain valkoisena, harmaana ja samppanjanvärisenä 4x2-vetoautona.
Tilauskirjat on jo avattu!
(Martti Peltonen)