13 litran kaasumoottorilla varustettu Stralis NP460, jossa polttoaineena voidaan käyttää GNG:tä, GNG:n ja LNG:n yhdistelmää tai puhdasta LNG:tä mahdollistaa kuljetusyrityksille aiheuttamansa hiilijalanjäljen kutistamisen.
Ivecon mukaan CO2-päästöt jäävät uudella Cursor 13 -kaasukoneella fossiilipohjaista maakaasua polttoaineena käyttäen 10 % ja biometaanilla ajettaessa 95 % dieselkonetta alhaisemmiksi. NOx-päästöjen kohdalla pudotus on 60 % ja hiukkasten 99 % Euro6-moottoreille asetettuihin raja-arvoihin nähden.
Auto, tekniikka ja kuljetus kävi Saksassa maistelemassa Ivecon uutta Stralis NP 460-rekkaveturia. Arvioimme kuinka lähelle samankokoisen dieselmoottorin suoritusarvoja kaasukoneella päästään.
Uusi NP460 porhaltaa LNG:llä 44-50-tonnisena parhaimmillaan jopa 1600 kilometriä. Stralis NP 460-veturissa on tehoa jo 460 hevosvoimaa ja vääntöäkin 2000 Nm/1100-1600 r/min.
Lue kaasu-Straliksen koeajoraportti uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä 10/17.