Iveco Bus juhlii Ranskan Annonayn tehtaansa 100-vuotisjuhlaa – tehdas, joka on ollut keskeisessä roolissa joukkoliikenteen kehityksessä vuodesta 1925 lähtien. Perustaja Joseph Bessetin mullistavista ideoista nykypäivän nollapäästöteknologioihin Annonayn tehdas on kehittynyt jatkuvasti, sopeutunut teollisuuden muutoksiin ja ollut sukupolvien ajan innovaation veturi.
Yli 1 200 työntekijällään tehdas on yhä yksi Euroopan bussivalmistuksen kärkipaikoista.
Iveco Bus juhlii Annonayn tehtaan 100-vuotista taivalta
Annonay – Ranskan linja-autojen pääkaupunki vuodesta 1925
Vuonna 1925 Joseph Besset, ranskalainen korirakennuksen pioneeri, perusti Annonayn tehtaan, josta tuli modernien ranskalaisten linja-autojen kehto. Hän mullisti alaa vuonna 1938 esittelemällä Euroopan ensimmäisen itsekannatteisen, takamoottorilla varustetun linja-auton, Isoblocin.
Tehdas on vuosien varrella vaihtanut omistajaa useaan otteeseen. 1950-luvulta alkaen se kuului mm. Saviemille, Renaultille ja IRISBUSille, kunnes vuonna 2013 siitä tuli osa IVECO BUS -brändiä.
Nykyisin Annonayn tehdas on yksi Iveco Groupin kahdesta tuotantolaitoksesta Ranskassa. Se valmistaa vähä- ja nollapäästöisiä linja-autoja ja kokoonpanee akkuja. Yli 1 200 työntekijän voimin tehdas on Ardèchen alueen suurin työnantaja ja keskeinen osa Ranskan teollista osaamista.
Kahdeksan keskeistä teknologista virstanpylvästä edelläkävijätehtaalta
1934 – Uusi valmistustekniikka: teräs korvaa puun
Jo ennen monia aikalaistaan Joseph Besset siirtyi pois hevosvaunuista periytyvästä puurakenteesta ja otti käyttöön täysteräksiset korit, jotka koottiin kaarihitsauksella. Tämä toi lisää kestävyyttä (turvallisuus) ja keveyttä (kuljetuskapasiteetti ja kannattavuus).
1938 – Vallankumous: itsekantava kori ja taka-moottori
Hylkäämällä perinteisen raskaan alustan ja sijoittamalla moottorin taakse Besset loi Isoblocin – matkustajaliikenteeseen suunnitellun ajoneuvon, joka poikkesi täysin kuorma-autopohjaisesta rakenteesta. Itsekantava rakenne levisi sittemmin koko Eurooppaan.
1947 – Ratkaiseva panos Ranskan liikenteelle
Toisen maailmansodan säästämä Annonayn tehdas nousi maan johtavaksi julkisen liikenteen ajoneuvojen valmistuspaikaksi. Tehdas työllisti 1 220 henkeä ja valmisti 1 628 linja-autoa, jotka olivat jälleenrakentavan Ranskan keskeinen liikkumisväline.
1983 – Linja-autot saavat katodisuojauksen!
FR 1 -mallin tuotannon myötä Annonayssa otettiin käyttöön maailman ensimmäinen katodisen upotusmaalauksen suojausjärjestelmä linja-autoille, mikä paransi huomattavasti korroosionkestävyyttä ja jälleenmyyntiarvoa.
1997 – Maakaasu: vaihtoehtoinen energia ylittää päästörajat!
Tehdas siirtyi puhtaampiin polttoaineisiin Agora CNG -mallilla. Ensimmäiset bussit toimitettiin Lilleen, jossa niitä tankattiin jätevedenpuhdistamossa tuotetulla biokaasulla. Tuloksena puhtaampi, hiljaisempi ja kestävämpi liikenne.
2005 – BRT: Irisbus kehittää uuden ratkaisun
Annonayssa kehitettiin Crealis-nimellä Bus Rapid Transit (BRT) -konsepti: esteetön, mukava ja kaupunkikuvaan sulautuva ratkaisu omilla kaistoillaan. Se toi uudenlaisen muotoilun ja teknisen joustavuuden, mahdollistaen laajat asiakaskohtaiset räätälöinnit.
2025 – Sähköinen liikkuminen täysin hiilineutraaliin liikenteeseen
Edelläkävijä uusiutuvissa ratkaisuissa, tehdas integroi sähköisen voimalinjan ja akun kokoonpanon tuotantoonsa. E-WAY/GX ELEC -sähköbussit ja E-WAY H2/GX 337 H2 -vetybussit valmistetaan Annonayssa, edistäen tehokkaasti kaupunkiliikenteen siirtymistä kohti nollapäästöisyyttä.
Osaamista yli rajojen
Annonayn tehdas on jo vuosikymmenten ajan vienyt ranskalaista linja-auto-osaamista Eurooppaan ja maailmalle, mukautuen eri markkinoiden tarpeisiin.
- 1949: 200 Isobloc W251DH -linja-autoa toimitettiin Buenos Airesiin, Argentiinaan.
- 1997: Saudi-Arabialainen Taseco tilasi 330 Iliade GTX -bussia Aramcon työntekijöiden kuljetukseen.
- 2014: 50 Citelis CNG -bussia toimitettiin Kazakstanin Astanaan ja 151 Crealis CNG -bussia Azerbaidžanin Bakuun vuoden 2015 Euroopan kisojen yhteydessä.
- 2017: Astana tilasi lisää 210 Urbanway-bussia (IVECO-bussien määrä kaupungissa nousi 570:een). Norsunluurannikko tilasi 50 nivel-Crealis BRT -bussia (2019 vielä 50 lisää).
Tänä päivänä jopa kolmasosa–puolet Annonayn tuotannosta menee vientiin, erityisesti sähköbussien kasvun myötä.
Annonayn tehtaan tuotanto läpi vuosikymmenten
Tehtaalla on valmistettu eri aikakausina lukuisia tunnistettavia malleja eri brändien alla, kuten Besset, Isobloc, Saviem, IRISBUS ja IVECO.
Merkittäviä ajankohtia:
- 1925–1951: Joseph Besset valmisti korirakenteita mm. Renaultin, Citroënin ja Panhardin alustoille.
- 1938: Ensimmäinen eurooppalainen itsekantava, takamoottorinen linja-auto: Isobloc.
- 1951–1958: SACA valmisti Floirat- ja Isobloc-malleja.
- 1958–1964: Saviemin alaisuudessa mm. Renault R 4192 ja yhtenäistetty Z20-sarja (ZF20, ZR20, ZI20).
- 1960–1971: SC-sarja yhteistyössä Chaussonin kanssa – SC 1–SC 5.
- 1964–1993: S 45 -mallisto ja sen kehitysversiot (S 53, S 105, RX-mallit), yhteensä yli 35 000 yksikköä.
- 1965–1989: SC 10 -standardi kaupunkibussi (11 004 yksikköä).
- 1969–1983: Renault E 7 -matkabussi.
- 1983–1996: FR 1 -matkabussi, mm. FR1 GTX (vuoden linja-auto 1991).
- 1991–2001: Tracer-linja-auto, suosittu erityisesti asevoimissa.
- 1996–2006: Iliade, FR 1:n seuraaja.
- 1997: Agora-kaupunkibussin tuotanto siirtyy Annonayhin, myös CNG-versio.
- 1998: Ares-matkabussi.
- 2003–2006: Evadys HD ja H, monikäyttöinen reitti- ja turistibussi.
- 2005: Citelis-kaupunkibussi ja BRT-versio Crealis.
- 2007–2010: Magelys-sarja, ylellinen Grand Touring -matkabussi. Magelys Pro vastasi uusiin matkailutarpeisiin.
- 2013: IVECO BUS -brändin lanseeraus, Urbanway korvaa Citelis-malliston (Euro VI -päästötasot).
- 2018: Crealis In-Motion Charging -trolleybussi (18 m, sähkö + johdinkäyttö). "Vuoden kestävä linja-auto 2019".
- 2022: GX 137 CNG tuotantoon, vientinimellä G-WAY.
- 2024: URBANWAY ja CREALIS MY 2024 – uusia ADAS-järjestelmiä, ensimmäiset GX ELEC ja E-WAY BEV sähkömallit linjatuotantoon.
- 2025: Ensimmäiset vetykäyttöiset E-WAY H2 -mallit valmistuvat (polttokenno + akku, 12 m).