MAN - Vaihtoautot

IVECO BUS juhlistaa Vysoké Mýton tehtaan 130-vuotista taivalta samana vuonna, kun IVECO täyttää 50 vuotta.


IVECO BUS juhlisti Tšekin tasavallassa sijaitsevan Vysoké Mýton tehtaan perustamisen 130-vuotispäivää. Tehdas on alusta lähtien näytellyt keskeistä roolia joukkoliikenteen kehityksessä niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Tämä merkittävä saavutus on jatkuvan kehityksen, työntekijöiden tinkimättömän sitoutumisen sekä vahvojen liikekumppanuuksien ansiota.
Vuosi 2025 on täynnä juhlan aiheita, sillä samana vuonna IVECO täyttää 50 vuotta.

Vysoké Mýto: Euroopan suurin linja-autojen valmistaja

355 000 m²:n kokonaispinta-alallaan ja jopa 5 000 ajoneuvon vuosituotantokapasiteetillaan Vysoké Mýto on IVECO BUSin päätehdas Tšekissä sekä yksi Euroopan suurimmista linja-autojen tuotantolaitoksista.
IVECO BUS on keskeinen toimija Tšekin taloudessa ja vaikuttaa merkittävästi maan kasvuun: Vysoké Mýton tehtaalla työskentelee yli 4 400 henkilöä. Vuonna 2024 tuotannosta 90 % vietiin 25 maahan, pääasiassa Eurooppaan sekä Aasiaan ja Afrikkaan. 42 % markkinaosuudellaan IVECO BUS on markkinajohtaja Tšekissä. Samana vuonna yhtiö lisäsi myös täyssähköisten CROSSWAY-mallien tuotantoa.
Vysoké Mýton tehtaalla valmistetaan CROSSWAY-mallisto, joka on IVECO BUSin menestynein ja kehitetty juuri tässä tehtaassa. Lisäksi tuotantoon kuuluu EVADYS-linja-auto, joka on tarkoitettu alueellisiin ja kansallisiin reitteihin, lentokenttäkuljetuksiin ja keskipitkiin turistimatkoihin.


Juuret

Tehtaan historia alkoi vuonna 1895, kun käsityöläinen ja yrittäjä Josef Sodomka perusti yrityksensä Vysoké Mýtoon. Vuosien saatossa hänen visionäärinen yrityksensä kehittyi yhdeksi Tšekin keskeisimmistä linja-autojen tuotantokeskuksista ja vaikutti merkittävästi maan taloushistoriaan useiden eri tuotemerkkien kautta aina IVECO BUSiin asti.

  • 1895: Josef Sodomka muutti Vysoké Mýtoon ja perusti vaunupajan, joka siirtyi vähitellen vaunujen valmistuksesta autoteollisuuteen.

  • 1925: Aloitettiin yksilöllisten autojen valmistus. Yrityksen johdossa oli Josef Sodomka vanhempi, mutta hänen poikansa nousi keskeiseksi vaikuttajaksi.

  • 1948: Yritys kansallistettiin ja sai nimekseen Karosa. Bussituotanto keskitettiin Vysoké Mýtoon.

  • 1952: Karosa aloitti yhteistyön kansallisen alustanvalmistajan LIAZin kanssa.

  • 1962: Karosasta tuli Tšekkoslovakian ainoa erikoisajoneuvojen valmistaja.

  • 1993: Yksityistämisen yhteydessä Karosasta tuli osakeyhtiö, ja solmittiin teollinen yhteistyösopimus RENAULT V.I.:n kanssa, joka osti 34 % yhtiöstä.

  • 1999: Italialainen IVECO ja ranskalainen RENAULT V.I. perustivat yhteisyrityksen IRISBUS Holding SL, joka osti 94 % Karosan osakkeista.

  • 2003: IRISBUS siirtyi täysin IVECO:n omistukseen.

  • 2007: Yhtiön nimeksi tuli Iveco Czech Republic, a. s.

  • 2013: IVECO BUS -brändi korvasi IVECO-IRISBUSin, aloittaen uuden vaiheen matkustajaliikenteen kehityksessä.


Jatkuva laajentuminen ja modernisointi

Tehtaan pinta-ala on kasvanut vuosikymmenten aikana merkittävästi:

  • Vuonna 1895: 90 m²

  • Vuonna 1948 kansallistamisen aikaan: 7 525 m²

  • Nykyään: 135 000 m² katettua tuotantotilaa

Tehdas on ollut edelläkävijä kehittyneiden teknologioiden käyttöönotossa, panostaen vahvasti tuotantoprosessien optimointiin ja laadun parantamiseen.

Merkittäviä virstanpylväitä:

  • 1958: Uusi korirakennusprosessi nopeutti tuotantoa ja paransi laatua.

  • 1970: Uusi koripaja ja kokoonpanohalli (20 000 m² tuotantoa + 10 000 m² tukitiloja).

  • 1981: Digitaaliset työkalut, robotiikka ja 11-kerroksinen hallintorakennus.

  • 2001: Itä-Euroopan ensimmäinen katodinen upotusmaalauslaite korroosiosuojaukseen.

  • 2002: 10 000 m²:n uusi kokoonpanolinja lisäsi kapasiteettia.

  • 2003: Ikkunoiden ja sivupaneelien liimaus paransi laatua ja ulkonäköä.

  • 2015: Uusi suunnittelukeskus, jossa asiakkaat voivat räätälöidä ajoneuvonsa.

  • 2023–2025: CROSSWAY Low Entry ELEC ja CROSSWAY ELEC tuotantoon – askel kohti sähköistä liikkumista.


Ikonisia malleja

Juhlan yhteydessä nostetaan esiin tehtaan historian merkittäviä linja-automalleja:

  • 1928: Ensimmäinen linja-auto valmistui Škoda 125 -alustalle, 14 matkustajalle.

  • 1928–1939: Tuotanto keskittyi Škoda-, Tatra-, Walter- ja Praga-alustoihin.

  • 1938–1939: Luksusmallit kuten Škoda 606 DN ja Tatra 24/58.

  • 1940–1945: Puukaasugeneraattorilla varustettu Škoda 706 NG.

  • 1954–1957: Karosa T 500 HB – uraauurtava kolmiakselinen malli.

  • 1958–1971: Legendaarinen Škoda 706 RTO, 14 969 kappaletta.

  • 1965: Š 11 -sarja, 26 769 yksikköä, kansainvälinen menestys.

  • 1981–1999: 700-sarja korvasi "ŠM"-mallit, moottori takana.

  • 1992–1999: LC 757 HD 12 – ylellinen kaukoliikennemalli (98 yksikköä).

  • 1995: 900-sarja, turvallisempi ja mukavampi. Recreo-malli menestyi Ranskassa ja muualla Euroopassa.

  • 2006: CROSSWAY lanseerattiin – yli 65 000 myytyä, yksi kahdesta Euroopassa myydystä kaupunkienvälisestä bussista.

  • Palkintoja: CROSSWAY voitti neljä "Sustainable Bus of the Year" -palkintoa (2018, 2020, 2023, 2024).

  • Vuodesta 2022: EVADYS valmistetaan yksinomaan Vysoké Mýtossa.

  • 2023: CROSSWAY ELEC -mallin sarjatuotanto alkoi – yhdistää CROSSWAYn menestystekijät ja sähköisen liikenteen edut.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!