MAN - Uudet autot

Turun Tunninjunan ja Tampereen Suomiradan rinnalla on syntynyt kolmas uusi rautatieoprojekti nopeakulkusille junille, nk. Itärata. Se ilmoittaa nyt pääsuuntaselvityksen käynnistymisestä. Suunnittelu alkaa alustavista linjausvaihtoehdoista sekä niiden teknisestä toteutettavuudesta Helsinki-Vantaan nk. Lentoradasta Porvoon kautta Kouvolaan.

Selvityksen toteuttajaksi on valittu Ramboll, joka aloittaa työnsä toukokuun aikana. Selvityksen päätulokset ovat käytettävissä marraskuussa 2023.

Itärata Oy:n pääomistaja on Suomen valtio 51%:n osuudella. 24 kaupunkia ja kuntaa täydentävät valtion omistusosuutta, joukossa Porvoon ja Kouvolan kaupunkien lisäksi mm. Askola, Lapinjärvi ja Myrsyklä.

Itärataa rakennetaan tuplaraiteilla noin 110 km:n matkalla 200-300 km/t nopeustasolle. Lisäksi selvitetään sekaliikenneradan edellytyksiä ja tavaraliikenteen mahdollisesti tarvitsemia yhyteyksiä liittyviin ratoihin.

Itäradan suunnitteluun arvioidaan kuluvan 79 miljoonaa euroa ja toteutukseen 1,7 miljardia euroa. EU:n CEF-rahastolta toivotaan saatavan 50% rahallista tukea suunntteluun ja 30% radan toteutukseen.

Itäradan suunnittelujohtajaksi on nimitetty DI Minna Weurlander ja tiedotuspäälliköksi FM Katri Parikka. Itärata Oy:n hallituksen puheenjohtaja on Arto Räty ja varapuheenjohtaja Arto Pohjoinen. Hallituksen jäseniä ovat mm. Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka ja Porvoon kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula.

Itärataa edeltäneinä samanlaisina uusina rautatiehankkeina on Suomessa suunniteltu ja käsitelty Turun "Tunninjunaa" ja Tampereen "Suomi-rataa".

Valtiovarainministeriö ja Liikenne- ja viestintäministeriö arvioivat hankkeiden hyöty-kustannussuhteeksi 0,44 eli yhteiskunnallisesti täysin kannattamattomiksi. Hankkeista koituvien CO2-päästöjen laskennallinen takaisinmaksuaika olisi 140-340 vuotta. (Toim.huom.)

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!