MAN - Vaihtoautot

Itseajava ajoneuvo on ajanut Herfordin teillä jo jonkin aikaa. Ajoneuvossa on yhdeksän istuinta ja pyörätuolipaikka ja se osallistuu normaaliin tieliikenteeseen.

Suurin nopeus automaattikäytössä on 40 km/h, vaikka ajoneuvon on lopulta kyettävä kulkemaan vähintään 50 km/h.

Tässä sähköisessä minibussissa ei tällä hetkellä saa ajaa matkustajia, ja kyydissä on aina kuljettaja, joka tarkkailee kaikkia ajoliikkeitä ja voi puuttua asiaan milloin tahansa. 

Ajoneuvon kehittämiseksi autonomisen ajamisen teknologiaa kehittänyt ZF solmi yhteistyön itävaltalaisen bussivalmistaja eVersumin kanssa, joka toimittaa sähköiset bussit.

Ajoneuvoa on jo käytetty osana Baden-Württembergin RABus-projektia, jossa Deutsche Bahn on mukana.

Aluksi suunnitellaan säännöllistä liikennettä myös Herfordin lounaisalueella.

Projektiryhmä määrittelee tarkan reitin yhteistyössä ZF Mobility Solutionsin, tytäryhtiön DB Busverkehr Ostwestfalenin (BVO) ja Stadtverkehr Herfordin (SVH) kanssa.

Tämänhetkisen aikataulun mukaan ensimmäiset matkustajat pääsevät matkustamaan kesästä lähtien.

Osana ULTIMOa 21 kumppania seitsemästä Euroopan maasta työskentelee DB:n projektin johdossa ottaakseen säännöllisesti käyttöön autonomisia ajoneuvoja kolmessa kaupungissa Genevessä, Oslossa ja Herfordissa.

Testitoiminta alkoi Oslossa helmikuussa 2024 ja Genevessä toiminnan on määrä alkaa vuoden 2026 alussa.

Tätä hanketta rahoittaa Euroopan unioni noin 24 miljoonalla eurolla ja se kestää lokakuusta 2022 syyskuuhun 2026.

 

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!