MAN - Vaihtoautot


Sanna Heikkilä oli mukana Power Truck Showssa kesällä 2023. Yrityksen osastolta löytyi tämä upea Scania R560 Super -voimansiirtolinjalla.

Alahärmästä ponnistaneen ja lakeuksilla edelleen päätoimipistettä pitävän Power Oilin, monille tutummin Jari Välikangas Oy:n toimitusjohtaja Sanna Heikkilä luotsaa yritystä perinteitä kunnioittaen, mutta nykyajan otteella: Scanian digipalvelut kulkevat toimitusjohtajan taskussa mukana, kaluston rahoituspäätökset eivät ole tabu, ja henkilökunta saa keskittyä ydinosaamiseensa.

Uusiutuva diesel kuljettaa, Super säästää

Kuljetusliike Jari Välikangas Oy kuljettaa Neste Markkinoinnin sopimusliikennöitsijänä dieseliä, bensaa ja polttoöljyä. Tulevaisuuteen katsovan yrityksen kaikki Scaniat käyvät uusiutuvalla dieselillä. ”Uusiutuvan dieselin käyttö on osa yrityksemme ja päämiehemme arvovalintoja ja tätä päivää”, kertoo Heikkilä, ja jatkaa: ”Yritykseen hankittujen Scania Supereiden lupaus kokonaistaloudellisuudesta on selkeästi tuonut luvattuja polttoainesäästöjä.” Seuraavana keväänä yritykseen tuleekin kaksi uutta 560 Superia lisää.

Yrityksen ei tarvitse omistaa kaikkea

Kestävät hankinnat tehdään nykyisin fiksusti rahoittamalla, ja huomioiden kaluston elinkaaren kokonaistaloudellisuus. ”Kalustohankinta Scania Finansin rahoittamana on hyvin järkevä vaihtoehto”, kertoo Heikkilä yrityksen kalustohankintojen taustoja, ja lisää, että ”yrityksen ei tarvitse omistaa kaikkea”.

Yrityksen ensimmäinen Scania-Vabis ostettiin iso-papan toimesta sora-autoksi vuonna 1962. Tästä lähtien Scania on pysynyt yrityksen luottokumppanina. Tällä hetkellä kalustossa on 11 Scaniaa, ja 13 säiliöperävaunua, jotka huolletaan Scanialla. Kuten muussakin yritystoiminnassa, Välikankaalla kalustohankinnat tehdään harkiten ja laskemalla. ”Myös kuljettajilta kysytään aina näkemyksiä, kun ajoneuvoja uusitaan” kertoo Heikkilä.

Heikkilän mukaan kalustohankintojen rahoitusratkaisuista voi hyvin puhua avoimesti: ”Yrityksen kalustoa on rahoitettu Scania Finansin rahoitusratkaisulla, koska se on fiksua liiketoimintaa. Tärkein tekijä on kuitenkin kokonaisuus: katsomme aina, miten huollot saadaan parhaiten toteutettua kaluston ajot huomioon ottaen. Meille tärkeää on sopiva huoltosopimus, sekä huoltoverkoston sijainti, sillä ajoneuvon elinkaaren ajan huoltojen laskeminen, eli kokonaistaloudellisuusajattelu, on merkittävin tekijä uuden kaluston ostopäätöstä tehtäessä.”

Ennakoivilla huolloilla turvallisesti eteenpäin

Vaarallisten aineiden kuljetuksissa toimintavarmuuden suhteen ei oteta riskejä: Scanian on kuljettava aina luotettavasti. Iso syy siihen, että kuljetusten on kuljettava luotettavasti on Heikkilän mukaan yrityksen noin 40 kuljettajaa: ”Kuljettajat ovat avainasemassa, ja kuljettajan työrauhan kunnioitus osoitetaan parhaassa kunnossa olevalla kuljetuskalustolla. Kun kumppani hoitaa huollot, me voimme jokainen keskittyä omaan ydinosaamiseemme yrityksessä.” -kuvailee Heikkilä.

Heikkilän mukaan parasta Scaniassa kumppanina on asiakaspalvelu ja kokonaispaketti, joka helpottaa operatiivista toimintaa: ”Parasta Scanian huoltosopimuksissa on se, että huoltokutsut tulevat valmiina eikä tarvitse itse pitää niistä kirjaa. Voimme luottaa siihen, että ammattilaiset huoltavat ajoneuvot ja perävaunut kerralla kuntoon ja ennakoiden. Lisäksi saamme viikoittaisen kulutusraportin, niin se on tosi hyvä paketti meidän yrityksemme tarpeisiin.” -lisää Heikkilä, ja näyttää puhelimensa Fleet Management -sovelluksesta ajoneuvojen huoltokutsuja. ”Yhdistelmät käyvät huolloissa eri paikkakuntien Scania-keskuksilla ajoreittien mukaan, näin saadaan ajosuunnittelu optimoitua”, -selventää Heikkilä.

Yrityksellä on kaksi ajojärjestelijää, jotka suunnittelevat autojen liikkeet ja kuormat. Kalustovastaava puolestaan sopii huoltoajat ajoneuvoille ja perävaunuille. ”Olemme saaneet aikoja varattua todella joustavasti ja silloin kun on tarve” -kiittelee Heikkilä.

Mikä on yrityksen menestyksen salaisuus?

Kuten jokainen kuljetusalan yrittäjä tietää, ala ei ole helppo. Valvottuja öitä ja huolia syntyy, kun välittää tekemästään työstä. Haasteista huolimatta Heikkilä nauttii kuljetusalan viehätyksestä, sillä Jari Välikangas Oy:llä työt tehdään hyvässä hengessä, yhdessä, yhteen hiileen puhaltamalla. Tärkein työkalu yrityksessä onkin yhdessä tekeminen: päivittäiset keskustelut kuljettajien kanssa, ja toisilta oppiminen. ”Yrityksemme motto on ’ei yksin, vaan yhdessä’. Tällä tavalla yritys on pitkän historiansa aikana selättänyt taantumat ja vaikeat ajat.”

Heikkilä kiteyttää ajatuksensa kumppanuudesta Scanian kanssa upeaan pohdintaan: ”Voisi sanoa niin, että meidän yrityksemme tehtävä on pitää Suomen pyörät pyörimässä ja Scanian tehtävä on varmistaa, että pyörämme pysyvät pyörimässä.”