IRU (International Road Transport Union) vetoaa EU-komissioon, että se ryhtyisi viipymättä toimenpiteisiin EU:n kuorma- ja linja-autokuljettajien vaaralliseksi äityneen puutteen korjaamiseksi. Yhtenä vaatimuksena IRU esittää alaikärajan alentamisen.
EU:n on varottava, ettei kuljettajapula johda uuteen kriisiin EU:n kohdalla, IRU esitti puheenjohtajansa Radu Dinescun johdolla käydyssä tapaamisessa Europarlamentin kanssa Brysselissä.
Tilanne on hyvin vakava, IRU toteaa. EU:ssa on tänä vuonna 425 000 avointa työpaikkaa kuorma- ja linja-autokuljettajille. Kuljettajien keski-ikä on 47 vuotta. Kmpikin luku kasvaa. Nuorten kuljettajien värvääminen alalle täytyy olla EU:ssa etusijalla, jotta elinkeinoelämän ja huoltovarmuuden jatkuminen voidaan varmistaa.
Päävaatimuksena olisi pidettävä kuorma-autonkuljettajan alaikärajan laskeminen 21:stä 18:aan vuoteen. Saksassa se on jo nyt mahdollista.
Kuljettaja-ammatin houkuttelevuutta on lisättävä. Turvallisten pysäköinti- ja lepoalueiden määrää on lisättävä reilusti. Ammatin kunnioitusta on lisättävä mm. rajoittamalla viime vuosina syntyneitä lisätöitä kuten kuormausta ja kuorman purkamista. Raha ei yksin ratkaise viihtymistä kuljettajan työssä, IRU toteaa.