IRU:n raportti 2022 todisti 600 000 ammattikuljettajan puutteesta Euroopassa ennusteen osoittaessa 2 miljoonan kuljettajan puutteeseen 2026 mennessä.
Raportissa todetaan samalla, että ammattikuljettajien ikärakenne on huolestuttavasti vanhenemassa. Vain 6% Euroopan ammattikuljettajista on iältään alle 25 vuotta.
EU on vastannut esittämällä kuorma-auton ammattikortin ikärajan alentamista 18 ikävuoteen ja sallimalla ajoharjoittelun alkavaksi 17 vuotiaana.
IRU kiittää päätöstä kuorma-auton ajokortti-ikärajan alentamisesta, mutta osoittaa ankaran moitteen bussiajokortinnikärajan jättämisestä entiselleen.
IRU toteaa, että ammattiajokorttien ikärajan alentaminen kytkisi nuorten valmistumisen kouluopinnoista siihen, kun voisivat aloittaa työuransa ammattikuljettajina. Nykyään kouluopinnoista valmistumisen ja ammattikuljettajan työn aloittamisesta on eroa monta vuotta - useimmissa EU-maissa ammattikortin alaikäraja on 21-24 vuotta.
”EU:n uusi ammattiajokortin alaikäraja koskeva esitys ohittaa vakavasti pahenevaa ongelmaa ammattikuljettajien kohdalla ihmisten ja matkustajien kuljettamisessa”, IRU moittii.