MAN - Vaihtoautot

Toukokuussa 2023, yli kolme vuotta EU:n liikkuvuuspaketin 1 hyväksymisen jälkeen, Euroopan komissio totesi, että nykyiset linja-autonkuljettajasäännöt eivät sovellu satunnaiseen henkilöliikenteeseen, koska ne heijastavat vain kuorma-autonkuljettajan ammatin tarpeita. 

Henna Virkkunen, Tran-valiokunnan johtava esittelijä, on sittemmin parantanut komission ehdotusta  linja-autonkuljettajien ajo- ja lepoaikasäännöistä

IRU:n EU Advocacyn johtaja Raluca Marian sanoi: "Tavaraa kuljettaville kuorma-autonkuljettajille tarkoitettujen sääntöjen alistaminen linja-autonkuljettajille, kuten nykyään on, on sekä järjetöntä että vaarallista: se altistaa linja-autonkuljettajat tarpeettomalle stressille ja puolestaan ​​heikentää liikenneturvallisuutta.

”IRU on iloinen nähdessään, että TRAN-valiokunnan puolueiden väliset kompromissitarkistukset tunnustavat tämän vaarallisen ristiriidan ja tukevat linja-automatkailualan erityispiirteisiin räätälöityjä sääntöjä. Linja-autonkuljettajille on annettava mahdollisuus järjestää tauot työnsä luonteen ja matkustajiensa tarpeiden mukaan ja asettaa turvallisuus ennen kaikkea.”

"Juuri tästä TRAN-kompromissitarkistuksissa on kyse ja syy, miksi kehotamme kaikkia TRAN-ryhmän jäseniä äänestämään ja tukemaan näitä kompromisseja", hän lisäsi.

Linja-automatkailijat räätälöivät matkansa matkustajiensa tahdin mukaan. Tämä tarkoittaa enemmän taukoja ja pysähdyksiä matkan varrella sekä pitkien matkojen (pitkän matkan alussa ja lopussa) ja lyhyempien matkojen (matkojen aikana) yhdistelmää, joiden keskimääräinen ajoaika on noin 4,5–5 tuntia päivässä.

Asiakirjan esittelijä Henna Virkkunen (EPP) on yhdessä kaikkien poliittisten ryhmien varjoesittelijöiden kanssa neuvotellut rakentavasti joukon kompromissitarkistuksia. Esittelijän ehdotuksessa otetaan huomioon Euroopan parlamentin työllisyys- ja sosiaalivaliokunnan aiemmin antamat suositukset ja parannetaan niitä ja samalla vahvistetaan ehdotusta ja yksinkertaistetaan tulevien sääntöjen täytäntöönpanoa digitalisoimalla valvonta-asiakirja ja -käytännöt.

"IRU kehottaa Euroopan parlamentin jäseniä tukemaan voimakkaasti sovittuja kompromissitarkistuksia äänestyksessään 16. marraskuuta, mikä avaa oven rakentavalle kolmikantaneuvottelulle Euroopan komission ja neuvoston kanssa tavoitteena saattaa kolmikantakeskustelut päätökseen helmikuussa 2024 ja antaa uudet säännöt saataville linja-automatkailun kuljettajille, asiakkaille ja toimijoille jo vuonna 2024. On aika antaa linja-autonkuljettajille heidän työhönsä sopivat säännöt", Raluca Marian sanoi.