IRU, maailmanlaajuisen tieverkossa tapahtuvan kuljetuselinkeinon kattojärjestö eli World Road Transport Association, pitää kuljettajapulaa EU:n kuljetuselinkeinon suurimpana ongelmana. Ongelmaa yritetään ratkoa IRU:n kansainvälisessä kongressissa Münchenissä 4.-7. kesäkuuta.
Vaikka maailman rahtikuljetuksista 80% tapahtuu vesiteitse, maan kamaralla yli 75% rahtikuljetuksista kulkee kumipyörillä. Ja kumipyöräkuljetuksissa suurin ongelma on kuljettajapula. Suuret kansainväliset tieprojektit kuten Kiinan ja Euroopan välinen Silkkitie korostavat tulevaisuudessa ongelmaa.
EU:ssa alati kiristyvät päästörajoitukset muodostavat oman uhkansa. Tavoite vähentää hiilidioksidipäästöjä 30% vuodesta 2019 vuoteen 2030 mennessä ryyditettynä kovilla sakoilla tuntuu tänään mahdottomalta toteuttaa sekä kuljetusyrityksille että ajoneuvojen valmistajille. Se ei lisää houkutusta kuljettajan ammattiin. Silti enin osa päästöistä on lähtöisin yksityisautoilusta, IRU huomauttaa.
Kansainvälisten kuljetusten kasvu, pitkät poissaolot kodista, pitkät odotukset kuormauksissa, puutteelliset vapaa-ajat ja huonot hygieniset olot yhdessä autonomisten kumipyöräkuljetusten kasvuun tulevaisuudessa vähentävät niinikään houkutusta kuljettajan ammattiin.
Näihin ongelmiin on pureuduttava, niihin on löydettävä ratkaisuja, IRU toteaa. Sellaisia voisivat olla työajan rajoittaminen neljään viikkoon kansainvälisissä kuljetuksissa, samoin kotona vietettyjen viikonloppu-lomien sisällyttäminen työehtoihin, ja tietysti palkkausperusteiden tarkistaminen laaja-alaisesti. Myös kuljettajakoulutuksen kehittäminen ja kuljettaja-ammatin houkuttelevuuden lisääminen nykyistä nuorempien sekä miesten että myös naisten piirissä tulisi olla tavoitteena.
Münchenin kongressin uskotaan tuovan uusia ratkaisuja EU-laajuisen kuljettajapulaan IRU:n johdolla.