EU on päätynyt poliittiseen sopimukseen päivitettyjen paino- ja mittasuhteiden sääntöjen osalta. Se on pitkään odotettu askel kohti tehokkaampaa ja kestävämpää liikennettä.
IRU (International Road Transport Union) iloitsee EU:n saavuttamasta sopimuksesta Tanskan puheenjohtajuuden tarkistetun kompromissitekstin osalta Paino- ja mittasuhteet-direktiivissä. Tämä läpimurto Coreper-tasolla seuraa vuosien vaikeita neuvotteluja ja osoittaa, että jäsenvaltiot ovat viimeinkin valmiita etenemään asiassa.
IRU:n EU-ohjaaja Raluca Marian sanoi: “Tanskan puheenjohtajuus osoitti poikkeuksellista johtajuutta tämän läpimurron saavuttamisessa. On ollut kunnia ja ilo työskennellä tiiviisti yhdessä näin vahvan tuloksen saavuttamiseksi. Tämä avaa tien poliittiselle kompromissille, joka vahvistaa liikenteen tehokkuutta ja kestävyyttä kaikilla osa-alueilla.”
Kompromissi tuo mukanaan useita pitkään toivottuja toimia tehokkuuden, kilpailukyvyn ja kestävyyden parantamiseksi sekä mahdollistaa uusien teknologioiden käyttöönoton, mukaan lukien:
- Paremmat olosuhteet intermodaalisille ja rajat ylittäville toiminnoille, mukaan lukien mahdollisuus toimia suuremmilla painoilla rajat ylittäviin kuljetuksiin käytettäessä päästöttömiä ajoneuvoja (ZEV) tai intermodaalista liikennettä.
- Selkeämpi ja johdonmukaisempi kehys Euroopan modulaarijärjestelmälle, joka mahdollistaa suuremman tehokkuuden ja energiavarastoinnin, missä infrastruktuuri sen sallii.
- Uusi kriisitilanteen varautumislauseke, joka mahdollistaa tilapäisen joustavuuden hätätilanteissa elintärkeiden toimitusketjujen jatkuvuuden säilyttämiseksi.
“Havainto ehdotetusta 44 tonnin painosta ZEV:ille antaa operaattoreille monissa maissa luottamusta ottaa ne käyttöön suurilla mittakaavoilla ilman, että maksukyvystä tai kilpailukyvystä tarvitsee tinkiä,” sanoi Raluca Marian.
Nämä toimenpiteet tukevat kestävämpää, modernia ja älykästä tiekuljetusjärjestelmää. Ne auttavat EU:ta saavuttamaan ilmastotavoitteensa samalla, kun ne säilyttävät tiekuljetusten olennaisen roolin logistiikassa.
Sopimus etenee nyt EU:n liikenneministereille, joiden on virallisesti hyväksyttävä neuvoston yleinen lähestymistapa. Tämä mahdollistaa jäsenvaltioiden aloittaa neuvottelut Euroopan parlamentin kanssa, joka hyväksyi kantansa vuosi sitten.
“Hiilineutraalisuustavoitteet ja -päämäärät ovat nyt täällä. Meidän alallamme on kiireen tuntua. Olemme iloisia siitä, että jäsenvaltioiden ymmärrys siitä, että niiden on toimittava ajoissa ja otettava oma roolinsa oikeiden olosuhteiden luomisessa,” sanoi Raluca Marian.
IRU kehotti ministereitä etenemään viivyttelemättä, jotta neuvottelut voivat alkaa ja lopullinen sopimus voidaan saavuttaa mahdollisimman pian.



