International Road Transport Union IRU vaatii voimatoimenpiteitä bussikuljettajien nopeasti kasvavan puutteen korjaamiseksi. IRU ehdotta bussin ammattikuljettajan ala-ikärajaksi 18 vuotta. Se avaisi monelle nuorelle uuden urapolun tulevaisuuden rakentamiseen, IRU perustelee.
IRU:n laaja kyselytutkimus 2021 suurissa bussiliikennemaissa paljasti peräti 12 000 täyttämätöntä kuljettajapaikkaa. Syyskuuhun 2022 mennessä luku oli kasvanut liki 17 500:een.
Pula bussikuljettajista on johtanut erilaisiin värväyskampanjoihin ympäri maailmaa.
Uusi Seelannissa liikenteen suuryhtiö Tranzurban esitteli bussikuljettajan ammattia houkuttelevana uravalintana yliopistoissa ja yhdyskuntakeskuksissa.
Italiassa Autoguidovie hakee bussikuljettajia mainoskampanjalla, jossa haetaan ”kapteeneja joukkoliikennelaivastoihin” ja ”teiden lentokapteeneja”
USA:ssa American Bus Association houkuttelee nuorta sukupolvea ”matkailuun ja tekijäksi matkailuteollisuuteen”.
Samalla kannetaan huolta ”nuorten uudesta sukupolvesta”, joka ei enää välitä ajokortista. The Economist - lehti kertoo, että yhdellä viidestä 20-24 vuotiaasta amerikkalaisesta ei ole auton ajokorttia verrattuna vuoteen 1983, jolloin vain yhdellä 12:sta ei ollut ajokorttia.
Iso-Britanniassa ajokortittomien teini-ikäisten määrä on 20 vuodessa kasvanut 21%:sta 41%:iin.
IRU on viime vuonna todennut myös kuorma-auton ammattikuljettajien puutteen kasvavan kaikissa Euroopan maissa hallitsemattomiin mittoihin. Saksalainen kuljetusalan johtava erikoisjulkaisu Verkehrsrundschau kertoo 23.2.2023, että Saksalta puuttuu nyt 70 000 kuorma-auton kuljettajaa.