MAN - Vaihtoautot

EU:n tieliliikenteen ammattikuljettajapula uhkaa viedä tavara- ja matkustajaliikenteen kestämätömään tilaan, jonka taloudelliset vaikutukset ravisuttavat sekä teollisuutta että kauppaa. Kuljettajapulan arvioidaan kolminkertaistuvan vuoteen 2026 mennessä, jollei nyt ryhdytä vastatoimiin, maailmanlaajuinen kattojärjestö IRU (International Road Transport Union) toteaa.

IRU ja EPTO (European Passenger Transport Operators) ovat lähettänneet yhteisen kirjelmän hätätilanteesta Ruotsin hallitukselle ja Eurooppaneuvostolle Ruotsin tarttuessa Eiurooppaneuvoston puheenjohtajuuteen.

Kirjelmässä vaaditaan linja-auton ammattikuljettajan ikärajan pudottamista 18 ikävuoteen. Useimmissa EU-maissa vastaava alaikäraja on nyt 21 - 24 vuotta, mikä on muodostunut suureksi esteeksi ryhtyä linja-autokuljettajaksi.

- EU voi äkkiä olla tilanteessa, jossa siltä puuttuu noin 100 000 linja- ja kuorma-autokuljettajaa, IRU:n johtaja Raluca Marian toteaa, ja jatkaa:

- Ilmastonmuutoksen torjumiseksi EU:ssa toivotaan, että ihmiset vähentäisivät oman auton käyttöä ja lisäisivät julkisen liikenteen käyttöä. Sen myötä me tarvitsemme merkittävästi lisää linja-autokuljettajia, joista jo nyt on kova puute.

- Kun EU nyt päivittää ajokorttidirektiiviä, olisi toivottavaa, että ikäraja kaikille ammattiajokorteille alennettaisiin 18 ikävuoteen, Marian sanoo.