Kukaan ei ole aikaisemmin kuullut siitä. Muutama päivä sitten Irizar yllättäen julkisti kuvan siitä: Irizar i6S Efficient Hydrogen matkabussi yleispiirterisen tiedotteen kera. Tiedot yhdistettyinä Irizarin tunnustettuun ammattiosaamiseen ja edistykselliseen tekniikkaan bussi- ja nyt myös kuorma-autotuotannossa nosti sen välittömästi Sustainable Bus of the Year 2024 finalistien joukkoon.
Euroopassa on kolme merkittävää yrityskeskittymää työstämässä vety-polttokennojärjestelmää täyttämään matkabussiliikenteen tarpeet.
FlixBus-Freudenberg-ZF aloitti yhteistyön 2021. Tavoitteena on 450 km yhdellä tankkauksella ja toiminnan osalta yli 20 000 tunnin elinkaari. Matkabussissa sen pitää olle pitempi kuin sähköhenkilöautoilla yleinen 5000 - 8000 tuntia. Freudenberg ilmoittaa jo nyt 35 000 tunnin mahdollisesta elinkaaresta.
Coachfield-projektissa kehittäjinä ovat mm. FEV Group, Ballard, Otokar, Turkin Ford, Engie, EliringKlinger.
Daimler-Setran Electrified Coach Projectissa (ELCH) tekijöihin kuuluvat myös tutkimuslaitoksia ja teollisuusryhmittymiä Saksan valtioneuvostotason tuella tavoitteerna esitellä kaksi erilaista 0-päästöistä matkabussia kahden vuoden sisällä.
Irizar osallistuu Flixbus-projektiin.
(Sustainable Bus)