Kaksi bussia Irizarilta, sähköbussi Castrosualta, sähköbussialusta BYD:iltä, kolme uutta sähköbussia Alfabusilta ja tekoälyllä ohjattu bussinovi Masatsilta.
Irizar-konserni esittelee Busworld-messuilla ensimmäistä kertaa kaksi uutta uusimman sukupolven Efficient-sarjan linja-autoa. Baskialainen konserni on jälleen mukana Busworldin kansainvälisillä messuilla, joissa se tuo esille moniteknologisia linja-autojaan ja bussejaan Efficient-sarjasta. Brysselissä Irizar ja Irizar e-mobility kertovat esittelevänsä "täydellisen valikoiman linja-autoja, joka ulottuu kaupunkimalleista ja seutuliikenteen autoista aina pitkän matkan linja-autoihin asti".
Castrosua-konserni lanseeraa täysin uuden sähköisen turistibussinsa, joka on ensimmäinen laatuaan brändille. Tämä ensimmäinen yksikkö on rakennettu Volvo BZR -alustalle, vaikka malli tulee jatkossa saataville kaikilla käyttövoimavaihtoehdoilla. Uuden sähköisen turistibussin ohella Castrosua esittelee messuilla myös näytteitä uusimmista tuotteistaan kolmelle markkinasegmentille: kaupunki-, seutu- ja pitkän matkan liikenteeseen – kaikki sähköisinä versioina.
Uuden sähköbussin lisäksi Castrosua esittelee 12-metrisen NELEC-kaupunkisähköbussinsa sekä 13-metrisen 75 CS Low Entry -mallin seutuliikenteeseen. Uuden sähköisen turistibussin myötä Castrosua täydentää liikkuvuusratkaisujensa valikoiman luokkiin I, II ja III.
BYD esittelee uuden sukupolven sähköbussialustan, e-Bus Platform 3.0:n, jonka myötä yhtiön mukaan sähköbussien suorituskyky ylittää dieselbussien tason. BYD on kehittänyt uusiutuvan energian hyötyajoneuvoja vuodesta 2008 lähtien ja investoinut yli 14 miljardia juania tutkimus- ja tuotekehitykseen 17 vuoden aikana. Yhtiön tutkimusryhmässä työskentelee nykyään yli 7 000 asiantuntijaa. BYD:n e-Bus-alusta on kehittynyt nyt kolmanteen sukupolveensa.
Alfabus Europa, kiinalaisen Alfabus-konsernin tytäryhtiö, esittelee useita uusia sähköbussimalleja. Alfabus Europan mukaan:
- ECITY L12 on täysikokoinen kaupunkibussi, jonka pituus on 12 metriä. Se tarjoaa tilaa 85 matkustajalle ja on varustettu 528,13 kWh:n akulla.
- ECITY L06 on kompakti 6,445 metrin mittainen minibussi, suunniteltu kuljettamaan 36 matkustajaa, ja siinä on 176,04 kWh:n akku.
- E-INTERCITY L13 on 13,3 metrin pituinen seutuliikenteen bussi, joka vetää 64 matkustajaa ja käyttää samaa 528,13 kWh:n akkua kuin ECITY L12.
Masats #AIDA: tekoälyohjattu kulkujärjestelmä – Älykkäämpi tapa nousta kyytiin.
Masats esittelee uuden tekoälypohjaisen kulkuratkaisunsa, joka on integroitu kaksilehtiseen liukuovijärjestelmään. Tämä uraauurtava teknologia hyödyntää tekoälyä parantaakseen matkustajakokemusta seuraavilla tavoilla:
- Optimoimalla matkustajavirtoja
- Parantamalla turvallisuutta ajoneuvossa
- Lyhentämällä pysäkkiaikoja
- Helpottamalla erityistarpeisten henkilöiden pääsyä kyytiin
(Busworld BUSiness)