Renault TCK Evolution

Tulevaisuuden auto hyödyntää internetistä saamaansa ajantasaista tietoa tehdäkseen matkanteosta entistä turvallisempaa, tehokkaampaa ja mukavampaa. Auton liittäminen internetiin avaa samalla lukuisia uusia palvelumahdollisuuksia.

Internetin kautta kuljettajan on mahdollista saada ajantasaista tietoa niin liikenneruuhkista, mustasta jäästä kuin väärään ajosuuntaan liikkuvista kuljettajistakin. Autot voivat varoittavat kuljettajia ajoissa vaikkapa äkillisestä sumusta tai mutkan takana odottavasta liikennesumasta, rakennustyömaasta tai onnettomuudesta.

Autojen liittämien verkkoon voi parantaa myös niiden tehokkuutta. Esimerkiksi dieselhiukkassuodatin voidaan regeneroida juuri ennen kuin auto poistuu moottoritieltä eikä pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä. Tieto liikenneruuhkista ja tulevasta reitistä mahdollistaa myös hybridi- ja sähköautojen optimaalisen lataamisen.

Internetiin liitetty auto voi tallentaa tietoja myös yksittäisten komponenttien toiminnasta. Kehittyneiden algoritmien avulla dataa voidaan käyttää ennaltaehkäisevään diagnostiikkaan – vaikkapa arvioimaan injektiosuuttimen jäljellä olevaa käyttöikää. Kun korjaamoaika voidaan varata ajoissa, on usein mahdollista vähentää kuluja ja aikaa, jonka ajoneuvo on pois ajosta. Tämä on erityisen hyödyllistä suurille hyötyajoneuvoille.

Muun muassa Boschilla uskotaan, että verkottuneen liikenteen palveluratkaisut avaavat monenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia.

-Toimitamme tarvittavat laitteet ja ohjelmistot auton internetiin liittämiseksi sekä kehitämme kuljettajille lukuisia uusia, houkuttelevia palveluja, kertoo Boschin johtoryhmän jäsen Dirk Hoheisel. Tutkimukset osoittavat, että asioiden internet avaa valtavan markkinapotentiaalin liikkuvuuden saralla. Erityisesti palvelutarjonta kasvaa huomattavasti, Hoheisel toteaa.

Bosch tarjoaa jo nyt useita verkottuneen maailman ratkaisuja. Muutama viikko sitten Bosch esitteli pilvipohjaisen hälytyspalvelun, joka varoittaa kuljettajia väärään suuntaan ajavista autoista. Kuljetusyritykset käyttävät jo nyt Boschin vuonna 2014 lanseeraamaa verkottunutta ajokaluston hallintaratkaisua Lisäksi yhtiö on tarjonnut häiriö- ja onnettomuustilanteissa tukea antavaa eCall-palvelua sekä mobiilihyötypalveluita autovalmistajille jo vuodesta 2012 lähtien.