VR on tuonut uutena lisäpalveluna myyntiin mahdollisuuden varata junasta koko hytin omaan käyttöön. InterCity-junissa voi nyt matkustaa omassa hytissä 1-4 henkilön seurueen kesken. Uuden lisäpalvelun voi ostaa VR Matkalla -sovelluksesta. Heinäkuussa toteutetun asiakaskyselyn mukaan koko hytin varaus on toivottu palvelu, joka tuo lisäturvaa matkustamiseen korona-aikana.
VR on tuonut hiljattain myyntiin uusia lisäpalveluita, joilla asiakkaat voivat varmistaa itselleen lisää omaa tilaa junamatkalla. VR:n heinäkuisen asiakaskyselyn* mukaan asiakkaiden kiinnostus erilaisia koronaan liittyviä lisäpalveluita kohtaan kasvoi merkittävästi, ja lähes 40 % vastaajista oli kiinnostunut myös koko hytin varaamisen mahdollisuudesta. InterCity-junissa olevat päivähytit voikin nyt varata kokonaan omaan käyttöön 1-4 hengen seurueelle. Yksittäisiä hyttipaikkoja ei toistaiseksi myydä, jotta hyttejä olisi paremmin saatavilla matkustajille, joilla on tarve matkustaa omassa tilassa.
Koko hytin lisäpalvelu on aluksi saatavilla ainoastaan VR Matkalla -sovelluksesta. Lippuautomaateille palvelu saadaan myyntiin elokuun aikana ja uusi.vr.fi-sivustolle myöhemmin syksyllä.
”Siitä saakka kun yöjunat palasivat liikenteeseen kesäkuussa, niiden makuuhytit ovat olleet varattavissa ainoastaan itselle tai oman seurueen käyttöön. Vastaavaa palvelua on toivottu myös päiväjuniin, joten kehitimme palvelun mahdollisimman pikaisesti saataville VR Matkalla -sovellukseen. Koko hytin lisäpalvelu sopii erinomaisesti esimerkiksi riskiryhmään kuuluville asiakkaillemme, jotka haluavat minimoida kohtaamiset muiden matkustajien kanssa”, VR:n Matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola kertoo.
Muutoksen yhteydessä hyttipaikat muuttuvat lisämaksulliseksi palveluksi. Koko hytin varauksen hinta muodostuu matkalipun hinnasta, hyttipaikan lisämaksusta, mikä on 2-10 euroa ja koko hytin varauksen lisämaksusta. Lisäpalveluiden hinta määräytyy sen mukaan, kuinka ajoissa lipun ostaa, kuinka pitkälle reitille ja mihin ajankohtaan paikka varataan sekä kuinka täynnä juna on.
”Hyttipaikka tarjoaa matkustajalle enemmän omaa rauhaa ja tilaa kuin tavallinen istumapaikka, ja on siten verrattavissa Ekstra-luokan ja ravintolavaunun yläkerran tilavampiin ja mukavampiin paikkoihin. Tarjoamalla hyttipaikan lisäpalveluna mahdollistamme sen, että hyttipaikkoja on todennäköisemmin vapaana niille matkustajille, jotka tarvitsevat matkalleen tavallista enemmän yksityisyyttä ja rauhaa”, Simola kuvailee.
VR lisää liikennettä etätyöläisten palatessa työpaikoilleen elokuussa
Viime viikolla VR toi myyntiin toisen lisäpalvelun, jolla matkustaja voi varata viereisen paikan tyhjänä itselleen (lisätietoa tiedotteessa). Uudet lisäpalvelut täydentävät muita toimenpiteitämme, joilla huolehdimme matkustamisen turvallisuudesta korona-aikana. Olemme edistäneet turvavälien toteutumista liikennöimällä kysyntään nähden ylipitkillä junilla ja pitämällä koko kalustomme liikenteessä tilan maksimoimiseksi, vaikka liikennöimme tällä hetkellä 85 % normaalista vuoromäärästämme. Olemme myös lisänneet edullisten säästölippujen saatavuutta ruuhkattomille vuoroille, jotta asiakkaamme matkustaisivat mahdollisuuksien mukaan ruuhka-aikojen ulkopuolella.
”Matkamäärät ovat pysyneet kesän ajan normaalia alhaisempina, ja kuluneen heinäkuun aikana tehtiin n. 35-40 prosenttia vähemmän junamatkoja viime vuoteen verrattuna. Kun moni suomalainen palaa elokuussa pitkän etätyökauden jälkeen toimistoarkeen, lisäämme jälleen junavuoroja liikenteeseen 10.8. lähtien ja ryhdymme liikennöimään 90 prosenttia normaalista vuorotarjonnastamme”, Simola kertoo.
*Asiakaskysely toteutettiin verkossa kaksi kertaa, kesäkuun ja heinäkuun alussa. Kyselyyn vastasi kesäkuussa noin 3500 ja heinäkuussa noin 2800 VR:n asiakasta.