Tarkemmin katsottuna Stellantiksen mallit eroavat toisistaan vain pinnallisesti. Tätä suuntausta on edistänyt yhtiön aiempi johtaja Carlos Tavares kustannus- ja tehokkuussyistä. Tässä saattaa kuitenkin tapahtua strategian muutos.
Vuodesta 2023 alkaen Jean-Philippe Imparato (56) on toiminut Stellantiksen uutena Euroopan-johtajana. Hän kuuluu tiimiin, jonka tehtävänä on löytää uusi konsernijohtaja.
Autonvalmistajilla on vaikeat ajat: epätietoisuus EU:n politiikasta polttomoottorien ja sähköautojen suhteen, Yhdysvaltojen tullit sekä tietenkin maailmanlaajuiset kriisit ja sodat.
Koska Stellantiksen yksittäiset mallit muistuttavat monilta osin toisiaan ja kohdistuvat samoihin asiakasryhmiin, haluaa Euroopan-johtaja jatkossa huolehtia selkeämmästä erottelusta mallien ja merkkien välillä. Samalla on pidettävä mielessä myös maantieteelliset näkökulmat.
"Meidän on jatkossakin huolehdittava siitä, että jokainen tuote kehittää oman identiteettinsä ja tuo samalla selkeästi esiin eroavaisuudet kiinalaisiin kilpailijoihin nähden. Opelin on vaalittava selkeästi saksalaista DNA:taan, Peugeotin ranskalaista, Fiatin italialaista ja Citroënin sekä ranskalaista että espanjalaista identiteettiä. Jokaisella brändillä täytyy siis olla oma alueensa."
- Olen saanut kuulla, että ihmiset kokevat jäävänsä yksin kaikkien tulevaan liikkumiseen liittyvien kysymysten kanssa. He eivät yksinkertaisesti tiedä, mihin suuntaan sääntely on menossa.
- Pitäisikö ostaa täyssähköinen BEV, vai sittenkin plug-in-hybridi, kevythybridi tai täyshybridi? Me voimme vain neuvoa asiakkaita olemaan huolehtimatta mahdollisista tulevista säädöksistä – koska ne voivat muuttua milloin tahansa.
- Jos haluaa odottaa lain lopullista versiota, täytyy tilata autonsa vasta vuonna 2050. Siksi meillä on niin paljon leasing-asiakkaita – he eivät halua huolehtia näistä asioista, Imparato sanoo.