Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n istuntojen välisessä kasvihuonekaasutyöryhmässä Lontoossa 20.–24.03.2023 neuvoteltiin IMO:n alustavan kasvihuonekaasustrategian päivityksestä. Heinäkuun alussa IMO:n meriympäristön suojelukomiteassa hyväksyttäväksi tarkoitetun strategian päivityksessä ei saavutettu läpimurtoa. Päästövähennyskeinoista ei saatu päätöksiä, mutta työryhmä päätti järjestää keväällä työpajan, jossa vertaillaan keskipitkän aikavälin teknisiä ja taloudellisia keinoja vähentää alusten kasvihuonekaasupäästöjä.
Kokouksessa käsiteltiin lähes kaikkia IMO:n alustavan kasvihuonekaasustrategian osia. Eniten keskustelua herätti strategian kunnianhimontaso aikatauluineen sekä oikeudenmukainen siirtymä. Suomi yhdessä EU-jäsenvaltioiden kanssa katsoo, että kansainvälisen merenkulun kasvihuonekaasupäästöistä tulisi päästä eroon huomioiden polttoaineiden elinkaaripäästöt vuoteen 2050 mennessä. Näin tulee tapahtua, jotta Pariisin ilmastosopimuksen lämpötilatavoitteet voidaan saavuttaa. Päästömäärien kehityksen seuraamiseksi maat vaativat kasvihuonekaasustrategiaan myös välitavoitteita vuosille 2030 ja 2040.
Yksi este yhteisymmärryksen löytymiselle ovat erilaiset käsitteet, joita käytetään päästövähennystavoitteiden yhteydessä. Kun esillä ovat käsitteet "phasing out" (päästä eroon), "zero" (nolla) ja "net zero" (nettonolla) ilman tarkempaa määrittelyä, on vaikeaa päästä yhteisymmärrykseen tavoitteista. Jotkut jäsenvaltiot haluaisivat, että pidättäydyttäisiin alkuperäisen kasvihuonekaasustrategian kunnianhimon tavoitteissa. Valtiot viittaavat myös siihen, että Pariisin ilmastosopimuksessa ei mainita vain tavoitetta saada maapallon lämpeneminen rajattua alle 1,5 asteen vaan viitataan myös tavoitteeseen pitää keskilämpötilan nousu selvästi alle 2 asteessa suhteessa esiteolliseen aikaan.
Keskustelu taloudellisista ja teknisistä keinoista jatkuu
Päästövähennyskeinoista ei saatu päätöksiä, mutta työryhmä päätti järjestää vielä tänä keväänä ad hoc -työpajan, jossa vertaillaan keskipitkän aikavälin teknisiä ja taloudellisia keinoja vähentää alusten kasvihuonekaasupäästöjä. Tarkoitus on tarkastella keinojen ja niiden yhdistelmien toteutettavuutta, tehokkuutta saavuttaa asetetut päästötavoitteet ja mahdollisia vaikutuksia valtioille.
Suomen tärkeinä pitämien taloudellisten ohjauskeinojen ja teknisten keinojen osalta ei saavutettu yhteisymmärrystä. Tosin työryhmä linjasi, että mahdollisen taloudellisen keinon kautta kerättävien varojen jaosta tullaan keskustelemaan yksityiskohtaisemmin työsuunnitelman vaiheessa III, joka alkaa meriympäristönsuojelukomitean 80. kokouksen yhteydessä. Ehdotettuja taloudellisia ja teknisiä keskipitkän ajan keinoja tullaan vertailemaan alustavasti ad hoc -työpajassa toukokuussa. Työpaja raportoi seuraavalle istuntojen väliselle kasvihuonekaasutyöryhmälle ja meriympäristön suojelukomitean 80. istunnolle. Suomi kannattaa EU-jäsenvaltioiden esittämää maailmanlaajuisen polttoainestandardin ja taloudellisen ohjauskeinon yhdistelmää.
Myöskään IMO:n polttoaineen tiedonkeruujärjestelmän (DCS) osalta ei saavutettu varsinaista tulosta. Työryhmä esittää, että mikäli meriympäristön suojelukomitean 80. istunnossa perustetaan ilmansuojelutyöryhmä, se viimeistelee tämän viikon kokouksessa (ISWG-GHGH14) aiheesta käydyn keskustelun.
Mitä seuraavaksi?
Neuvottelut keskipitkän ja pitkän aikavälin päästövähennyskeinoista sekä IMO:n alustavan kasvihuonekaasustrategian päivittämisestä jatkuvat ad hoc -työpajassa myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana toukokuussa, istuntojen välisessä kasvihuonekaasutyöryhmässä kesäkuussa ja meriympäristön suojelukomitean (MEPC) 80. istunnossa heinäkuussa 2023.