MAN - Vaihtoautot

Ilmatieteen laitos ja VR Transpoint testaavat yhteistyössä Bolidenin Kevitsan kaivoksen kanssa Sodankylän ja Kemin välisellä tieosuudella tulevan vuoden aikana, miten liikenneturvallisuutta voidaan parantaa välittämällä paikallista sääinformaatiota suoraan ajoneuvosta toiseen.

Ilmatieteen laitoksen EAKR-rahoitteisessa Älykkäät Arktiset Rekat -tutkimushankkeessa kalustetaan kevään 2017 aikana useita VR Transpointin rekkoja kitkamittauslaitteilla. Rekat keräävät reaaliaikaista mittaustietoa tie- ja sääolosuhteista kitkamittauslaitteiden sekä ajoneuvon omia telemetriatietoa lukevilla laitteilla.

Pääasiallinen rekkojen ajoreitti on Sodankylän Petkulassa sijaitsevan Boliden Kevitsa Mining Oy:n kaivoksen ja Kemin merisataman välinen tieosuus. Mittaukset jatkuvat ajoneuvojen operatiivisen toiminnan ohessa ainakin syksyyn 2018 ja siitä eteenpäin niin kauan kuin liikennöinti jatkuu ja mittauskalusto pysyy toimintakuntoisena.  Hankkeessa mukana on Lapin ammattikorkeakoulu, ja hankkeen rahoitusta hallinnoi Lapin Liitto.

Järjestelmä hyödyntää myös kokeellista tiesääasemaa. Tiesääasema sijaitsee E75-tien varressa Sodankylän keskustasta etelään päin. ”Kyse ei ole tavallisesta tiesääasemasta, vaan koko asema on rakennettu älytiehankkeita silmällä pitäen. Tutkimusasema on tavallisempien tiesääasemamittausten ja kelikameroiden lisäksi varustettu mm. monipuolisilla langattomilla kommunikaatiojärjestelmillä, jotka mahdollistavat autojen ja aseman välisen kommunikoinnin. Autoilta kerätään tietoa mm. tien pinnasta, kitkasta ja lämpötilasta tiesääasemamittausten tueksi”, kertoo vanhempi tutkija, tekniikan tohtori Timo Sukuvaara Ilmatieteen laitoksesta.

Testien tavoitteena on rakentaa havaintomateriaalin perusteella nykyistä kehittyneempiä tiesääpalveluja, joissa tiesäätiedot kulkevat suoraan kuljettajille autosta toiseen. ”Pidemmällä tähtäimellä tarkoitus on luoda kokonaan uusia palveluja ja palvelukonsepteja hyödyntäen vastaavanlaista liikkuvaa mittausinstrumentaatiota ja muuta ajoneuvojen tuottamaa dataa, jota ei vielä tänä päivänä juurikaan hyödynnetä”, Timo Sukuvaara sanoo.