MAN - Vaihtoautot

IRU:n viimeisin kansainvälinen kuorma-autonkuljettajapularaportti on julkaistu. Vaikka täyttämättömien työpaikkojen määrät vuonna 2024 olivat samankaltaisia ​​kuin vuonna 2023 kuljetusten kysynnän heikkenemisen vuoksi, hälyttävät luvut osoittavat, että nuorten ja ikääntyneiden kuljettajien työllisyysasteen ikäero kasvaa. Mutta palkat ja työtyytyväisyys ovat edelleen korkealla.


IRU:n vuoden 2024 maailmanlaajuisen kuorma-autonkuljettajapularaportin mukaan 3,6 miljoonaa työpaikkaa on täyttämättä 36 tutkitussa maassa, mikä vastaa 70 prosenttia maailman BKT:sta. Tämä on samalla tasolla kuin vuonna 2023, mikä johtuu pääasiassa kuljetusten kysynnän heikkenemisestä kyseisenä ajanjaksona.

Raportissa kuitenkin vahvistetaan, että kuorma-autonkuljettajien pula on pitkäaikainen rakenteellinen ongelma, joka jatkuu kaikilla alueilla. Vuonna 2024 kyselyyn vastanneista 5 100 kuljetusyrityksestä jopa 70 prosentilla joissakin maissa on vakavia tai erittäin vakavia vaikeuksia rekrytoida kuljettajia.

Taustalla olevat rakenteelliset demografiset suuntaukset ovat yhä hälyttävämpiä, erityisesti nuorten ja vanhempien kuljettajien välinen kuilu.
Nuorten alle 25-vuotiaiden kuljettajien osuus kuljettajien kokonaistyövoimasta on 6,5 prosenttia. Joissakin maissa luku on erittäin alhainen, mukaan lukien Italiassa 2,2 prosenttia ja Saksassa 2,6 prosenttia. Puola ja Espanja eivät ole paljon parempia, kumpikin 3 prosenttia.
Valitettavasti suunta on laskeva. Nuorten kuorma-autonkuljettajien prosenttiosuus verrattuna kaikkiin kuljettajiin laski 5,8 prosenttia vuodesta 2023 vuoteen 2024.2 Tämä siitä huolimatta, että päinvastainen suuntaus on havaittavissa tutkittujen maiden kokonaistyövoimassa: nuorten työntekijöiden määrä kasvoi 1,4 prosenttia.

Sitä vastoin yli 55-vuotiaiden kuorma-autonkuljettajien osuus on 31,6 %. Maita, joissa iäkkäiden kuljettajien prosenttiosuus on erittäin korkea, ovat Espanja 50 %, Australia 47 % ja Italia 45 %.
Myös täällä suuntaus on hälyttävä. Tämän ikäryhmän työvoimaosuuden mukaisesti yli 55-vuotiaiden kuorma-autonkuljettajien osuus on kasvanut 1,6 % viimeisen vuoden aikana. Kuorma-autonkuljettajien keski-ikä maailmanlaajuisesti on nyt hiipinyt 44 vuoteen
Seuraavien viiden vuoden aikana raportti ennustaa, että 3,4 miljoonaa kuorma-autonkuljettajaa jää eläkkeelle tutkituissa maissa. Australiassa 21 % nykyisistä kuljettajista on jäänyt eläkkeelle vuoteen 2029 mennessä. Kiinassa se on 18 %; Euroopassa 17 prosenttia.
Australiassa ja useissa Euroopan maissa, erityisesti Saksassa, Italiassa, Slovakiassa ja Espanjassa, kasvava rakenteellinen kuilu nuorten ja vanhempien kuljettajien välillä on erityisen akuutti.

Palkat mainitaan usein keskeisenä syynä kuljettajapulaan, mutta tiedot kumoavat tämän. Kuorma-autonkuljettajien keskipalkat ovat kaikilla alueilla 30-135 % korkeammat kuin peruselinkustannukset. Kuljettajien palkkatasot eivät korreloi kuljettajapulan kanssa.
Työtyytyväisyyteen liittyen IRU teki yhteistyötä Truckfly by Michelinin kanssa kyselyyn 1 100 kuorma-auton kuljettajalle seitsemällä Euroopan suurimmalla markkina-alueella. Tämä barometri analysoi tyytyväisyyttä maan, iän, sukupuolen, yrityksen tyypin ja koon sekä reitin etäisyyden mukaan.
Vaikuttava 81 % kuorma-autonkuljettajista on tyytyväisiä työhönsä, ja 57 % erittäin tai erittäin tyytyväisiä. Eniten tyytyväisimpiä ovat brittiläiset, ranskalaiset ja italialaiset kuljettajat. Nuoret alle 25-vuotiaat kuljettajat olivat ikäryhmä, jolla oli korkein työtyytyväisyys.
Suurimmat ongelmat, jotka kuljettajat haluavat korjata? 91 % mainitsi pääsyn hyvin varustetuille lepoalueille ja hoitoon toimituspaikoilla. Sukupuoli ja ikä eivät vaikuttaneet tähän sijoitukseen.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!