Ikaruksen osallistumisen ytimessä Busworldissä on uusimman sähköbussikehityksen, Ikarus 80e midibusin, esittely. Tässä 8,5 metrin pituisessa ja kaksiovisessa kompaktissa linja-autossa on itsenäinen pyörien jousitus. Siihen mahtuu 55 matkustajaa tai 18 istuinta. Sen moottoriteho on 100 kW/170 kW, vääntömomentti 2000 Nm ja akku 281,9 kWh.
Suunnitelmissa uuden sukupolven 12-metrinen ja nivelbussi
Sähköinen midibussi on vain yksi osa Ikaruksen vuoden 2024 suunnitelmia. Näyttelyssä esitellään myös Ikarus 120e version 4 ja Ikarus sähkönivelbussin 180e projektisuunnitelmat. Uusimpien innovaatioiden ansiosta näissä ajoneuvoissa on myös itsenäinen pyörän jousitus. Insinöörien ja yhteistyökumppaneiden tueksi yhtiö on ottanut käyttöön ohjelmistoratkaisuja, jotka helpottavat uusien rakenneratkaisujen suunnittelua.
"Suunnitellun portfoliolaajennuksen odotetaan mahdollistavan Ikarus-busseja myyvän Electrobus Europen osallistuvan jatkossa useampaan tarjouskilpailuun keskittyen erityisesti kaupunkien ja pikkukaupunkien joukkoliikenteen päästöttömään optimointiin", yhtiö sanoo.
Ikarus e-bussit on varustettu komponenteilla toimittajilta, kuten Knorr, ZF, Bosh, CATL) ja ACTIA.
”Ikaruksen kaikkia osa-alueita koskevilla innovaatioilla tavoitteemme on tehdä yhtiöstä kilpailukykyisempi tulevaisuudessa. Pääpainomme on tulevissa kumppaneissamme, jotka voivat tilata tai vuokrata pieniäkin määriä yksilöllisiin tarpeisiinsa räätälöityjä sähköbusseja. Metallirakenneportfoliomme laajentaminen on myös strateginen, sillä se tukee tehokkaasti liiketoimintamme joustavuutta säilyttäen samalla osaamisemme”, sanoo Roland Fehér, Ikaruksen toimitusjohtaja.