YK:n alaisen talouskomission, UNECE:n 40 maata ovat periaatteessa sopineet AEBS-hätäjarrutustoiminnon määräämisestä pakolliseksi uusiin autoihin. AEBS-järjestelmä, joka pyrkii kaupunkinopeuksissa automaattisesti estämään törmäyksiä esimerkiksi jalankulkijaan, on jo nyt varusteena monissa autoissa. Teknisiä perusvaatimuksia järjestelmälle ei vielä ole. EU:n NCAP-törmäystestissä ei myönnetä autolle viisi tähteä ilman AEBS-järjestelmää.
Uusista määräyksistä on tarkoitus sopia kesäkuussa 2019, mutta EU ja Japani ovat jo periaatteessa sopineet asiasta. EU:lle jää vielä päätettäväksi määräyksen voimaanastumisesta. EU-komission mukaan tavoitteena on vuosi 2022. Siitä alkaen EU:ssa vuosittain valmistetuissa 15 miljoonassa uudessa autossa olisi 60 km/t alhaisemmissa nopeuksissa toimiva automaattinen hätäjarruavustin perusvarusteena. Vaatimus ei koskisi sitä aikaisemmin valmistettuja autoja.
(Vogel)