Maailmanlaajuinen energiamuutos tulee olemaan vähintäänkin kuoppainen, sillä Venäjän ja Ukrainan välinen sota lisää esteitä ja kannustimia. Sähköajoneuvot (EV) ovat keskeinen osa siirtymistä, ja keskeisten mineraalien toimittamisen häiriöt voivat leikata sähköautojen tuotantotavoitteita ja pitää enemmän polttomoottoreita (ICE) tiellä, mikä lisää raakaöljyn kysyntää ja hintoja pidempään.
Jos nikkelin ja koboltin toimitus Venäjältä häiriintyy ja hinnat nousevat kohtuuttoman kalliiksi, se uhkaa maailmanlaajuisten autonvalmistajien aggressiivisia sähköajoneuvojen tuotantotavoitteita. Yhdysvaltalainen Ford tavoittelee yli 2 miljoonaa sähköautoa vuonna 2026, mikä on noin kolmannes merkin kokonaistuotannosta. Vuoteen 2030 mennessä se arvioi sähköautojen muodostavan puolet tuotannosta. Yhdysvaltalainen GM aikoo luopua kokonaan bensiini- ja dieselajoneuvoista vuoteen 2035 mennessä. Saksalainen Volkswagen näkee sähköautojen muodostavan puolet myynnistä vuoteen 2030 mennessä ja päästöttömien ajoneuvojen kattavan lähes koko ajoneuvokannan vuoteen 2040 mennessä. Morgan Stanleyn autoanalyytikko Adam Jonas sanoi, että sijoittajien tulisi leikata odotuksiaan sähköautojen levinneisyydestä tulevina vuosina nikkelin hinnannousun perusteella.
Alkuperäinen artikkeli: Joseph Chang, ICIS: https://docs.google.com/document/d/1wPCUTRj227ZpnoWuP5zdWDx1ebYP--Bw/edit