... esittää Helsingin Ympäristökeskus ja vaatii tiemaksuja:
Diesel-käyttöisen liikenteen päästöt huonontavat Helsingin ilmanlaatua paikoin yli Euroopan unionin raja-arvojen. Tiemaksujen käyttöönotto, vähäpäästöinen bussikalusto ja bussien siirtyminen biopolttoaineisiin ratkaisisivat ongelman, selviää Helsingin tuoreesta ehdotuksesta ilmansuojelusuunnitelmaksi. Kuntalaiset voivat nyt kommentoida ohjelmaa verkkosivuilla. Huono ilmanlaatu on suurin ympäristöterveysriski Suomessa.
Euroopan unionin asettama terveysperusteinen typpidioksidin vuosiraja-arvo ylittyy Helsingin keskustan vilkasliikenteisissä katukuiluissa. Samoja ilmanlaatuongelmia on muissakin eurooppalaisissa kaupungeissa. Ylityksen takia Helsingin on tehtävä uusi ilmansuojelusuunnitelma, jonka toimilla päästään mahdollisimman pian raja-arvon alle. Ilmansaasteet altistavat sairauksille, Ympäristökeskus perustelee.
Helsingin ilmanlaatua heikentävät katupöly ja tulisijojen päästöt. Ilmansuojelusuunnitelmassa esitetään toimia myös näiden haittojen vähentämiseksi. On tärkeää pyrkiä edelleen tehostamaan pölyntorjuntaa. Pienpolton päästöjä pyritään vähentämään viestimällä paremmista tulisijan käyttötavoista pientaloalueiden asukkaille.
- Helsingin seudun ympäristöpalvelujen (HSY) tekemien mallinnusten perusteella tiemaksujen asettaminen olisi tehokkain ja nopein keino vähentää liikennemääriä ja sitä kautta alentaa typpidioksidipitoisuuksia, kertoo Helsingin ympäristönsuojelupäällikkö Päivi Kippo-Edlund.
Helsingin uusi ilmansuojelusuunnitelma tulee voimaan vuoden 2017 alusta, ja toimenpiteet on asetettu toteutettavaksi vuoteen 2024 mennessä.