Hyötyajoneuvojen rekisteröinnit laskivat 8,9 prosenttia vuoden 2020 kahtena ensimmäisenä kuukautena. Helmikuussa 2020 hyötyajoneuvojen rekisteröinnit laskivat 6,2% koko Euroopan unionissa. Kysyntä laski kaikissa ajoneuvosegmenteissä linja-autoja lukuun ottamatta. Lukuun ottamatta Ranskaa (+ 1,6%), kaikki suuret markkinat supistuivat viime kuussa: Saksa (-7,6%), Espanja (-5,9%) ja Italia (-4,0%).Tammikuusta helmikuuhun EU: n hyötyajoneuvojen markkinat laskivat 8,9% ja olivat 308 350 yksikköä. Espanjassa (-12,8%), Saksassa (-7,6%), Ranskassa (-3,6%) ja Italiassa (-3,5%) kaikkien hyötyajoneuvojen kysyntä on toistaiseksi vähentynyt tänä vuonna.
Uudet kevyet hyötyajoneuvot (LCV) 3,5 tonniin saakka.
Helmikuun luvut osoittavat kevyiden hyötyajoneuvojen rekisteröintien vähentyneen toista kuukautta peräkkäin (-4,0%), tosin hitaammin kuin tammikuussa. Kolme EU:n neljästä suurimmasta markkinasta kasvoi viime kuussa negatiivisesti: Italia (-6,2%), Espanja (-5,9%) ja Saksa (-3,8%). Sen sijaan Ranskan menestys oli parempi kuin helmikuussa 2019 (+ 3,0%). Vuoden 2020 kahden ensimmäisen kuukauden aikana pakettiautojen kysyntä laski EU:ssa 7,1%. Jokaisen EU:n päämarkkinan menestys oli heikompi kuin vuotta aiemmin. Suurin lasku tapahtui Espanjassa (-13,2%), seuraavana olivat Italia (-4,4%), Saksa (-3,4%) ja Ranska (-2,9%).
Uudet raskaat hyötyajoneuvot (HCV), joiden paino on vähintään 16 tonnia.
Uusien raskaiden kuorma-autojen helmikuun kysynnässä jatkui viime kesänä alkanut laskusuuntaus, joka oli kahdeksas peräkkäinen laskukuukausi tässä segmentissä (-19,3%). Tulokset olivat erilaisia EU:n neljällä keskeisellä markkinalla: Italiassa (+10,6%) kasvu, kun taas Saksa (-21,6%) ja Ranska (-15,4%) kärsivät kaksinumeroiset tappiot.
Kahden ensimmäisen kuukauden aikana uusien raskaiden kuorma-autojen rekisteröinnit vähenivät kaikilla tärkeimmillä EU:n markkinoilla. Voimakkaimmin putosi Saksa (-24,0%) ja Ranska (-14,8%). Tämä laski EU:ssa rekisteröityjen raskaiden kuorma-autojen kokonaismäärän 38 004:ään, mikä on 20,6 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2019 kahden ensimmäisen kuukauden aikana.
Uudet keskiraskaat- ja raskas hyötyajoneuvot (MHCV) yli 3,5 tonnia.
Vuoden 2020 toisen kuukauden aikana uusien kuorma-autojen rekisteröinnit vähenivät EU:ssa 18,2% raskaiden kuorma-autojen kysynnän hidastumisen seurauksena. EU:n päämarkkinoista Saksa (-20,6%) ja Ranska (-13,6%) seurasivat tätä negatiivista kehitystä, ja molemmat ilmoittivat kaksinumeroisen laskun. Toisaalta rekkojen rekisteröinnit lisääntyivät Italiassa (+ 9,7%) ja Espanjassa (+ 0,6%) viime kuussa. Vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana kaikkialla Euroopan unionissa rekisteröitiin 46 295 uutta kuorma-autoa, mikä on 18,7% vähemmän kuin vuotta aiemmin. Raskaiden kuorma-autojen segmentissä suurin tappio oli Saksassa (-20,5%) ja Ranskassa (-13,0%). Seuraavina olivat Espanja (-8,5%) ja Italia (-1,2%).
Uudet keskipitkät ja raskaat linja-autot (MHBC) yli 3,5 t.
Helmikuussa 2020 linja-autojen rekisteröinnit olivat Euroopan Unionissa 3,1% korkeammat kuin viime vuonna vastaavana kuukautena. Saksan (+ 33,6%), Ranskan (+ 32,1%) ja Italian (+ 26,7%) kasvuvauhti oli vahva vuoden 2020 toisella kuukaudella, mikä lisäsi alueen yleistä suorituskykyä. Uusien linja-autojen kysyntä kuitenkin laski merkittävästi Espanjassa (-41,5%) viime kuussa.
Tammi-helmikuussa Euroopan linja-autojen markkinat kasvoivat 4,6%, ja kaikkialla EU:ssa rekisteröitiin 5 738 uutta ajoneuvoa. Kysyntä kasvoi Ranskassa (+ 29,4%), Italiassa (+ 19,9%) ja Saksassa (+ 12,8%), kun taas Espanjassa tapahtui (−21,7%) lasku verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.