Hyundai on esitellyt Kaliforniassa uuden raskaan polttokennoilla toimivan kuorma-auton. Lisäksi kuorma-autovalmistaja avautuu yhteistyölle ulkoisten kumppaneiden kanssa.
Hyundai esitteli uuden Xcient Fuel Cell -vetykuorma-autonsa Advanced Clean Transportation Expo 2025 -tapahtumassa. Yhtiön mukaan tämä korostaa sen "jatkuvaa sitoutumista vedyn käyttöön pohjoisamerikkalaisessa liikenteessä". Uudessa kuorma-autossa on valmistajan mukaan parannettu polttokennoteknologia, ja sitä on testattu Pohjois-Amerikassa jo vuodesta 2021.
Polttokennovoimayksikkö koostuu kahdesta 90 kilowatin tehon tarjoavasta kennosta. Vetyä varastoidaan kymmeneen säiliöön, joiden yhteenlaskettu kapasiteetti on 68 kilogrammaa. Akun kapasiteetti on 72 kilowattituntia. Sähkömoottori tuottaa 350 kilowattia ja sen maksimivääntö on 2 237 newtonmetriä. Hyundai ilmoittaa toimintamatkaksi "optimaalisissa olosuhteissa" jopa 724 kilometriä. Kuorma-auton kokonaispaino voi olla enintään 37 195 kilogrammaa, mikä tekee siitä soveltuvan raskaisiin kuljetustehtäviin.
Polttokennoautot projekteissa Pohjois-Amerikassa
Pohjois-Amerikassa liikennöi tällä hetkellä 30 Xcient-mallia "NorCAL ZERO" -hankkeessa Oaklandin ja Richmondin satamissa. Hankkeessa Hyundai työskentelee useiden kumppaneiden kanssa vähäpäästöisen tavaraliikenteen kehittämiseksi San Franciscon lahden alueella ja Kalifornian Central Valleyssa. Kuorma-autot kuljettavat rahtia ja kontteja. Syyskuusta 2023 lähtien niillä on ajettu yhteensä lähes 724 200 kilometriä.
Hyundai käyttää lisäksi 21 Xcient-autoa Georgian Bryan Countyssa sijaitsevan sähköautotehtaansa logistiikassa, niin sisään- kuin uloskuljetuksissakin.
HTWO-alusta avautuu kumppaneille
Kuljetusmessuilla Hyundai ilmoitti myös avaavansa HTWO-alustansa kumppaneille, sijoittajille ja arvoketjun eri toimijoille. HTWO on liiketoimintayksikkö, joka kehittää ja kaupallistaa Hyundain polttokennoteknologiaa.