Liikenneteknologian ehdottomat kärkinimet Suomessa tuomitsevat poliitikkojen ja liikennesuunnittelu-virkamniesten perustelut Raide-Jokerin puolesta satojen miljoonien virheeksi sanoilla "tekaistu hyöty", "pimitystä", "ajatteluvirhe", jne. Tässä Kauppalehteen lähetetyt perustelut:
Tutkimusjohtaja Pasi Holmin kirjoitus Raidejokerista (Kauppalehti 11.4) saa epäröimään onko hän lukenut Raidejokerin hankeselvityksen. Raidejokerin ”taloudelliset hyödyt” eivät kata 70 % hankkeen kustannuksista. Suurin osa hyödyistä tulee ns. ”palvelutasohyödyistä”, koska ratikkaan nouseminen on laskettu kustannuksena 1 minuutin arvoiseksi ja bussiin nousu 4.5 minuutin arvoiseksi. Tämä näennäinen 3.5 minuutin aikaetu on muutettu rahaksi ja täten saatu 30 vuoden ajalta raidejokerin hyödyksi 354 miljoonaa euroa. Tekaistu hyöty!
Raidejokeri tuottaa selvityksen mukaan matkustajille todellisia aikatappioita 157miljoonaa euroa, koska se on hitaampi kuin Bussijokeri.
Muut numerot osoittavat, että Raidejokerin liikennöintikustannukset, todellista rahaa, ovat 45 miljoonaa euroa enemmän kuin Bussijokerin. Kaiken kaikkiaan Raidejokerin ”yhteiskuntataloudellisen tappion nykyarvo 30 vuoden ajalta on 86,7miljoonaa euroa” (sivu 26).
Raidejokerin hankearviossa on myös muuta pimitystä Raidejokerin hyväksi.
P. Holmilla ja Rakennusteollisuuden Liiton uskotteluissa lehtien palstoilla on ajatteluvirhe, kun he antavat ymmärtää, että vain Raidejokeri ja muut raideinvestoinnit aiheuttaisivat tuhansien asuntojen suunnittelun ja rakentamisen niiden vaikutusalueilla. Asuntoja voidaan kaavoittaa ja rakentaa ilman ratikoita, ja niitä voidaan kaavoittaa myös muualle kuin ratikkalinjan läheisyyteen. Näin on tehty maailman sivu.
Toinenkin asia on puuttumisen arvoinen. Muutama päivä sitten toinen kirjoittaja kertoi Kauppalehdessä VR:n voitoista. Artikkelin kirjoittaja ei vaivautunut tutkimaan asiaa tarkemmin. VR ei ole voittoa tuottava yhtiö. Se tuottaa tappiota, koska se maksaa vain 12 – 15 % aiheuttamistaan radanpitokustannuksista; loput kattavat veronmaksajat. Teiden käyttäjät maksavat lähes kolminkertaisesti aiheuttamansa tienpitokustannukset (niin, ilman ALVia). Suomen rataverkko on liian suuri tai Suomi on liian pieni sille.
Suomella ei ole varaa tällaiseen tuhlaukseen.
On suuri syy - ennen Raidejokerin toteuttamista - tehdä nopea selvitys, paljonko rahaa säästyy tai voidaan investoida tuottavasti, kun jokerikäytävän liikenteen hoitoa busseilla jatketaan ja kehitetään. Onhan kysymyksessä yli 200 miljoonan euron määrästä.
Muuten, olisiko Kauppalehden satsattava laadunvarmistukseen trollikirjoitusten välttämiseksi?
Antti Talvitie, DI, PhD,
Jussi Sauna-aho, tekn. tri, ekonomi
Antti Kalliomäki, DI