
Honda suunnittelee lentävänsä ensimmäisellä täysikokoisella eVTOL-prototyypillään maaliskuussa 2026, kun se on ensin suorittanut yli 400 lentoa kolmasosamittakaavan edeltäjällä.
e-VTOL -koneen odotetaan olevan tuotantovalmis tämän vuoden loppuun mennessä. Japanilainen autonvalmistaja toivoo saavansa sille FAA:n tyyppihyväksynnän 2030-luvun alussa.
Vaikka Honda on ollut suhteellisen salamyhkäinen tulevasta eVTOL:staan sen ohjelman julkistamisen jälkeen vuonna 2021, yhtiön ensimmäinen esiintyminen Dubaissa järjestettävässä ilmailunäyttelyssä on “sopiva aika esitellä tutkimuksemme edistymistä,” sanoo Honda eVTOL:n varapresidentti ja pääinsinööri Susumu Mashio.
Mashio vitsaili, että yhtiö on ollut niin sanotussa “stealth-tilassa” viime vuosina, ja selitti, ettei Honda ole tuntenut tarvetta “aktiivisesti ilmoittaa [edistymisestään] julkisesti vielä hyvin kehittymättömässä tilassa.” Hän kuitenkin totesi, että yhtiö “on nyt varma, että [sen] teknologia on valmis.”
Dubaissa esillä ollut kolmasosamittakaavan teknologiademonstraattori on suorittanut lentotestiohjelmaa Kaliforniassa.
Tulevaa testikonetta tullaan ohjaamaan etäyhteydellä, ja sen on määrä aloittaa lentotestit Yhdysvalloissa noin maaliskuussa 2026.
“Me olemme autonvalmistaja; me tunnemme akkuteknologiat,” sanoi Mashio. “Kun päätimme aloittaa tämän projektin, tiesimme, että akkuteknologia ei välttämättä olisi kehittynyt toivomallamme tavalla.” Vaikka Honda ei sulje pois tulevaisuuden täysin sähköisen lentokoneskenen mahdollisuutta akkuteknologian kypsymisen myötä, “tällä hetkellä hybridijärjestelmät ovat mielestäni käytännöllisiä,” hän sanoi.
Hybridisähkön voimalinja tuo myös lisää haasteita FAA:n sertifioinnille, koska sellaista ei ole vielä sertifioitu lentolaitteessa. Kuitenkin Honda pystyy hyödyntämään HondaJetin perintöä kertomaan ratkaisevasta turvallisuudesta ja sertifiointiin liittyvistä haasteista varhaisessa eVTOL-tutkimusvaiheessa.


