Globaalin autoteollisuuden ohjelmistotoimittajan CDK:n teettämästä kuluttajakyselystä käy ilmi, että vain noin kolmannes huollattaa autonsa samassa liikkeessä, mistä on sen ostanut.
Suomalaisista autonomistajista jo enemmistö huollattaa autonsa jossain muualla kuin ostopaikassa. Päätöstä ohjaa usein hinta, jonka mainitsi valintaperusteeksi 38 % vastaajista.
- Suomalaiset ovat auton huoltopalvelujen suhteen erittäin hintaherkkiä. Huomattavaa kuitenkin on, että autonsa ostopaikassa huollattavista 76 % on erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä saamaansa palveluun, maajohtaja Sanna Andersson CDK:lta kertoo.
Muita esiin nousseita syitä auton huollattamiseen muualla ovat ostopaikan kaukainen sijainti ja aiemmat palvelukokemukset. Myös hinta-arvion ylitykset ja varauksen teon vaikeus nousevat esiin. Osa liikkeistä ei myöskään tarjoa huoltopalveluja.
- Joka kymmenes vastaajista mainitsi, että huollon varauspalvelut eivät toimi tai he eivät saa mitään viestintää autoliikkeestään huoltoon liittyen. Nykyteknologian aikana nämä asiat olisi autoliikkeiden helppo ottaa haltuun, Andersson toteaa.
Andersson vinkkaa lisäksi, että huoltoa tarjoavien merkkiliikkeiden tulisi yhä enemmän pohtia, kuinka uusilla palveluilla voitaisiin tehdä pesäeroa halvinta hintaa tarjoaviin.
- Nykytekniikka tuo uusia mahdollisuuksia autoliikkeille. Esimerkiksi vikadiagnostiikkaa ja yksinkertaisia huoltopalveluja voidaan tarjota etänä, mikä kyselyn perusteella tuntui kiinnostavat autonostajia. Uudet palvelut helpottavat autonkäyttäjän arkea ja säästävät molempien osapuolten aikaa, Andersson sanoo.