MAN - Vaihtoautot

Hiabin päästöttömät ja hiljaiset sähköiset hybridinosturiratkaisut voidaan asentaa käytettäväksi joko auton moottorista saatavalla voimalla tai erillisen sähköisen (ePTO) voimanoton avulla.

Hiabin kolmannen sukupolven ePTO-portfolion kolmesta uudesta mallista kahden akku on integroitu nosturin alustaan. Näin asennus on helpompaa ja fyysinen koko on saatu kompaktimmaksi. Hiab wspr on saatavina lisävarusteena HiPro-sarjan keskitason kuormausnostureihin.

”Koska sähkövoimalla toimiva Hiab wspr on päästötön ja lähes äänetön, tarjoaa se joustavuutta toimia vähäpäästöisillä tai päästöttömillä vyöhykkeillä tai työskennellä öiseen aikaan,” sanoo Hiabin light & medium -erikoissovellusten globaalista tuotehallinta vastaava johtaja Mattias Berglund tiedotteessa.

Kolme erillistä mallia

Hiab wspr on saatavilla kolmeen eri segmenttiin. Yleisen versio on Standart-malli, joka on integroitu nosturin alustaan, ja sillä voidaan työskennellä 1–2 kaksi työpäivää. Samoin nosturin alustaan on integroitu pudotussovelluksin räätälöity Light Duty -malli. Heavy Duty -malli soveltuu asiakkaille, jotka työskentelevät pitkiä päiviä tai tarvitsevat pitkiä aikoja latausten välillä. Tämä versio asennetaan suoraan auton runkoon.

Tilaa säästävät ratkaisut

Integroitu ePTO-asennus säästää tilaa auton rungossa, mikä on ihanteellinen ratkaisu nykyautoihin, joissa tilaa on rajoitetusti. Sähköisessä kuorma-autossa käytetty Hiab wspr -ratkaisu säästää ajoakkua, jolloin tarjolla on vielä mahdollisimman pitkä kantama.

Sähkövoimaa käytettäessä hybridijärjestelmä tarjoaa voimaa ja on yhtä tarkka kuin dieselvoimalla käytettynä, mutta paremmalla vasteella, sillä sen vääntömomentti on vastaava kuin sähköajoneuvossa on. Mikäli nosturin akkujärjestelmästä loppuu virta, voidaan voima ottaa myös auton dieselmoottorilta.

(Timo Rintakoski / Koneviesti)