Hexagon Purus on saanut Ford Trucksin ostotilauksen toimittaakseen vetypolttoaineen varastointijärjestelmän FCEV F-MAXiin. Kumppanina eurooppalaisessa ZEFES-projektissa (Zero Emission Freight EcoSystem) Ford Trucks kehittää ja toimittaa polttokenno-sähkökäyttöisen raskaan F-MAX-kuorma-auton prototyypin, joka toimii osana suurempaa nollapäästöisten kuorma-autojen kalustoa.
F-MAX FCEV on Ford Trucksin ensimmäinen polttokennokäyttöinen ajoneuvo, joka on kehitetty ja valmistettu Turkissa, ja se aloittaa eurooppalaiset Ten-T-käytävän demonstraatiot vuonna 2025 osana ZEFES-projektin tavoitteita. Ballard Power Systemsin ja Quantronin odotetaan tekevän yhteistyötä projektissa, joka johtaa Ford Trucksin kehittämään ensimmäiseen vetykäyttöiseen kuorma-autoon.
Ford Trucksin ja Hexagon Puruksen lausunnot
"Keskittämme investointeja, T&K- ja innovaatiotoimintamme maailmanlaajuisen sähköistämisstrategiamme mukaisesti ollaksemme johtava toimija autoteollisuuden hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä", sanoi Ford Trucksin varapuheenjohtaja Emrah Duman. "Olemme erittäin iloisia saadessamme tukea Hexagon Purukselta kokeneena kumppanina polttokennokäyttöisen sähköisen raskaan kuorma-auton kehityssuunnitelmassamme osana ZEFES-projektia."
"Käytämme syvällistä tietämystämme kevyestä, luotettavasta ja turvallisesta vedyn varastointitekniikasta auttaaksemme Ford Trucksia tasoittamaan tietä polttokennokäyttöisille sähköisille pitkän matkan raskaille kuorma-autoille Euroopassa", lisäsi Michael Kleschinski, Hexagon Puruksen johtaja. "Olemme innoissamme, että Ford Trucks valitsi meidät tukemaan heidän kehityssuunnitelmaansa osana ZEFES-projektia."