Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys ry on erittäin huolestunut siitä, että erityisesti poliisin henkilöautoihin kohdistuva kuntovalvonta on lähes kokonaan kadonnut tien päältä.
Liikkuvan poliisin aikakaudella partioiden tehtävä oli suorittaa päivittäin myös henkilöautojen kuntovalvontaa, eli tarkastaa tien päällä ajoneuvojen tekninen kunto. Samassa tarkastuksessa tarkastettiin myös kuljettajan ajo-oikeus, kuljettajan ajokunto ja auton määräaikaiskatsastuksen tilanne.
Myös mopoja ja traktorimönkijöitä viritetään helposti pitkästi toista sataa kulkeviksi. Sitten niillä kaahataan melko vähäisellä ajokokemuksella muun liikenteen seassa. Samoin sähköpotkulaudoilla on todettu yli 80 km/h nopeuksia. Näiden viritysten toteaminen vaatii ammattitaitoa valvojilta, joita ovat nimenomaan liikennepoliisi yksikköjen poliisihenkilöt.
Valvonnan puuttuminen on johtanut siihen, että mm. henkilöautolla voidaan todellisuudessa ajaa määräaikaiskatsastusten välinen aika (n. 1 vuosi) ilman mitään tien päällä tapahtuvaa tarkastusta. Tästä näkyvinä merkkeinä ovat valovikaiset autot, nastarenkaiden käyttö kesäajalla, auton valolaitteiden omavaltainen rakentaminen ja yleiset puutteet ajoneuvon teknisessä kunnossa, sillä ilman poliisin valvontaa, auton omista tai haltija vastaa oman harkintansa mukaan ajoneuvon teknisestä kunnosta. Epäkuntoisella tai muuten lain vastaisessa kunnossa olevalla henkilöautolla siis vain ajetaan eikä havaittuja vikoja korjata ennen kuin henkilöauton määräaikaiskatsastus tulee ajankohtaiseksi.
Liikkuvan poliisin lakkauttamisen yhteydessä poliittisille päättäjille ja myös kansalaisille vakuutettiin, että Liikkuvan poliisin lakkauttaminen ei vaikuta millään lailla poliisin liikenteen valvonnan määrään ja laatuun. Tämän hetkinen tilanne autojen kuntovalvonnan määrän romahtamisesta kertoo jälleen kerran totuuden siitä, että nuo lupaukset ovat olleet katteettomia.
Eduskunnan oikeusasiamies on ottanut kannan, ettei resurssipula ole pätevä syy jättää töitä hoitamatta. Silti moni poliisilaitos käyttää liikenneyksikön väen työajasta huomattavan osan "nakkivarkaiden" tekemisten tutkimiseen, jolloin liikennepoliisin työaika liikenteen valvontaan vähenee.